2021 vuoden kirjakooste, 50 kirjaa ja oma top 10
2021 vuoden kirjakooste vihdoin saatu tehtyä!
Viime vuoden aikana tuli luettua/kuunneltua yhteensä 50 kirjaa. Mä päätin vuoden alussa, että löydän paremmin aikaa kirjoille ja mähän jäin ihan koukkuun! Oon aina rakastanut lukea kirjoja ja viime vuoden aikana tuli kyllä luettua sekä kuunneltua monenlaisia kirjoja. Lukeminen on ehdottomasti parempivaihtoehto kuin kuuntelu, rakastan pitää kirjaa kädessä ja uppoutua sivuihin. Äänikirjojen maailmaankin olen kyllä päässyt hyvin kiinni ja niitä tulee kuunneltua paljon autoa ajaessa, kotiaskareita tehdessä, lenkillä ja joskus jopa öisin uniajastimella jos on jostain syystä yöllä valvottanut.
Alle listattuna kuukausittain kirjat viime vuodelta ja kirjoitin lihavoidulla tekstillä nuo top 10 pääsevät kirjat. Melko vaikea oli valita vain 10 kirjaa, koska kaikki kirjat oli hyviä ja vain muutama jäi alle 4/5 omissa arvioissani. Lisäksi top 10 olisi voinut päästä lähes koko 7 sisarta kirjasarja, mutta laitoin sen ensimmäisen osan nyt top kymppiin (7 osa ei ehkä olisi kyllä päässyt tuonne kärkeen, ei ollut niin hyvä kuin edeltäjänsä). Muutamia lisäkommentteja myös kirjoista olen kirjoittanut joka kuukateen! Linkkaan vielä jokaisen kuukauden perään postauksen, josta löytyy sen kuukauden kirjoista enemmän juttua!
Tammikuu
Kjell Westö – Tritonus
Samu Haber – Forever yours
Kjell Westön kirjat ovat kyllä todella hyviä, mutta liian monta hyvää kirjaa niin en saanut mahdutettua top kymppiin! Samun kirja sinne ei ollut kyllä sinne harkinnassa, mulla se ei ihan lähtenyt niin nosteeseen.
Tammikuun kirjat – Tritonus ja Samu Haber
Helmikuu
Kate Moss – Labyrintti
Gail Honeyman – Eleanorille kuuluu ihan hyvää
Tästä Kate Moss:n kirjasta mun viime vuoden lukuinto käynnistyi todenteolla, todellakin hehkuttamisen arvoinen kirja!!! Myös tuo Gail Honeyman:n kirja oli piristävää ja rentoa hömppää, joka jäi positiivisesti mieleen!
Helmikuun 3 kirjaa vei mennessään, luettuna ja kuunneltuna
Maaliskuu
Kate Moss – Krypta
Suvi Bowellan – Kiltin tytön voimakirja
F.H. Burnett – Salainen puutarha
Liane Moriarty – Sulje silmäsi ja laske kymmeneen
Philippa Perry – Kumpa vanhempasi olisivat lukeneet tämän kirjan (ja lapsesi kiittävät että sinä luit)
Toinen Kate Moss:n kirja, jonka ahmein!!! Kiltin tytön voimakirja, niin ihana ja helppolukuinen, antoi paljon, paljon muutakin kuin kauniita sivuja! Salainen puutarha, halusin lukea tämän kirjan nuoruudestani ja olihan se ihana! Philippa Perry ansaitsee myös maininnan, vaikka onkin jo top kymppiinkin merkitty. Jokaisen vanhemman tulisi oikeasti lukea tai kuunnella tuo kirja mun mielestä!!!!
5 kirjaa maaliskuulta – jännitystä, kiehtovuutta, kasvatusta, voimaa
Huhtikuu
Marja Kihlström & Sami Minkkinen – Pannaan menemään, kaksi tarinaa rakkaudesta
Tess Gerritsen – Hiljainen tyttö, Kirurgi, Taidonnäyte, Synnintekijä & Kaksoisolento
Tess Gerritseniä en saanut nyt mahdutettua top 10, mutta suositus silti tuolle Rizzoli & Isles -kirjasarjalle!
Huhtikuun kirjat – Pannaan menemään sekä 5 x Tess Gerritsen
Toukokuu
Tess Gerritsen – Katoaminen, Mefistoklubi, Luutarha, Voitonmerkki, Jääkylmä, Eloonjäänyt & Salametsästäjä
Jojo Moyes – Pariisi yhdelle ja muita kertomuksia
Jojo Moyes – Kuinka painovoimaa uhmataan
Samuel Jyrinki – Paratiisi vai helvetti
Tästäkin olisi kyllä tehnyt mieli mahduttaa tuo Samuel Jyringin oma tarina top kymppiin!
Myös Jojo Moyes:n kirjat ovat todella hyviä!
Kesäkuu
Tess Gerritsen – Tappava salaisuus
Natasha Lester – Ranskalainen valokuvaaja
Kimmo Takanen – Tunne lukkosi, vapaudu tunteiden vallasta
Marja Kihlströn – Oikeilla nimillä, Seksuaalikasvatusopas aikuisille
Reni Eddo-Lodge – Miksi en enää puhu valkoisille rasismista
Jojo Moyes – Tähtienantaja
Tunne lukkosi -kirja ansaitsee kyllä myös extramaininnan, sillä oli hyvin tärkeä kirja mulle viime vuodelta!
Kesä- ja heinäkuun kirjoja seksuaalisuudesta, jännityksestä, historiasta, romantiikasta, häpeästä…
Heinäkuu
Lucinda Riley – Seitsemän sisarta, Maya !!!!
Kaisa Peltola – Häpeän alkemia !!!!
Jojo Moyes – Yömusiikkia
Nicolas Barreau – Pienten ihmeiden kahvila
Tuo Häpeän alkemia oli aivan mindblowing lukukokemus, että suosittelen todellakin jokaiselle!!!!
Nicolas Barreaun kirjaa suosittelen kesäkirjaksi, oli aivan ihana myös, vaikka top kympistä päässyt nappaamaan paikkaa.
Kesä- ja heinäkuun kirjoja seksuaalisuudesta, jännityksestä, historiasta, romantiikasta, häpeästä…
Elokuu
Lucinda Riley Myrskyn sisar
Lucinda Riley Varjon sisar
Liane Moriarty Viimeinen vuosipäivä
Liane Moriartyn kirjat ovat koukuttavia, pakko mainita!
Syyskuu
Lucinda Riley – Helmen sisar
Ulla-Maija Paavilainen – Rohkeudella Elina Gustafsson
Antti Tuisku – Menesty!
Anne Pennanen – Pako päihdehelvetistä
Kyllä näistäkin kirjoista on kaksi nostettava vielä mainittaviksi! Elinan tarina oli todella koskettava ja hyvin rehellinen sekä avoin tarina! Myös Pako päihdehelvestistä on mainittava, karu tarina, mutta antoi myös paljon ajateltavaa!
Lokakuu
Lucinda Riley – Kuun sisar
Clare Mackintosh – Lopun jälkeen
Johannes Lahtela – Samuli. Pimeydestä valoon
Samulin tarina oli aivan huikea!
Marraskuu
Lucinda Riley Auringon sisar
Clare Mackintosh Panttivanki
Pakko nyt mainita nuo Clare Mackintoshin kirjat, lokakuulta myös yksi kirja. Todella koukuttavia kirjoja!!!!
Joulukuu
Lucinda Riley – Kadonnut sisar
Katri syvärinen – Sinun tarinasi voima
Camilla Läckberg – Noita
Sinun tarinasi voima, aivan ihana kirja!!!
Lucinda Rileyn kirjasarjaa voin ehdottomasti suositella, vaikka tämä seitsemäs noussutkaan niin kovaan nosteeseen mulla mitä aiemmat! Camilla Läckbergin kirjoille myös iso suositus, tuo Noita oli oikeastaan aika karmiva rikoskirja!
Joulukuun kirjoissa oman tarinan voimaa, jännitystä ja hömppää
Onko siellä muita lukutoukkia?
Mitkä olisi sun lukusuositukset vaikkapa viime vuodelta?
Instassa jaan tällä hetkellä myös uusia kirjavinkkejä sitä mukaa kun kirjoja saan päätökseen!
Viime vuodelta vinkkaan ihan huikean Lotta-Sofia Saahkon Kahvia ja karjalanpiirakoita! Koskettavia evakkotarinoita ja todella mukaansatempaava kirja! Suosittelen jos kiinnostaa suomen historia ja vahvojen naisten tarinat! ❤ ps. Lotta-Sofialta tulossa tänä keväänä myös uusi kirja, jossa hän kertoo omaa tarinaansa!