Hae
Outi Karita

Liikuntahaaveet

Liikuntahaaveet
Mitkä on liikunnan suhteen mun haaveet? 

Mitä toivon liikunnalta? Mitä keholta?

Mä kun oon ollut tosiaan todella aktiivinen liikkuja jo pienenä lapsena ja liikuntahostoriani on myös monipuolinen. Pidän edelleen liikunnasta todella monipuolisesti, mutta monipuolisuus ei ole viime vuosina kovastikaan näyttäytynyt täällä. Raskausajat oli keholleni haastavia todella kovien liitoskipujen vuoksi ja toisessa raskaudessa myös energiaa vieneen pahoinvoinnin vuoksi. Kummankin raskauden jälkeen myös keho on ”oikutellut”, mulla on ns. löysä kudostyyppi ja raskaus- sekä imetyshormonit ylläpitävät vieläpä sellaista lisälöysyyttä siellä kudoksissa. Helposti se sitten tuntuu kehossa myös. Eniten tämä on näkynyt ja tuntunut jaloissa, joissa myös ongelmana ollut kireydet, koko takaketjun suhteen. Jalkapohjat ja jalkapöydät ovat sitteen kipuilleet välillä niin kovastikin, että kävely on tehnyt ihan tuskaa. Tämä on rajoittanut tottakai melko paljon liikkumista ja kohdentanut motivaation tietynlaiseen liikuntaan. Keho on hyötynyt rauhallisesta joogasta ja hyvästä kehonhuollosta.

Rauhallisuus ja kehonhuolto on tehnyt hyvää! Ensinnäkin kehoni on fyysisesti hyvin ja nopeasti palautunut kummankin synnytyksen jälkeen erkauman ja lantionpohjan suhteen. Nämä olen kummatkin halunnut arvioida hyvällä äitiysfysioterapeutilla, joka on oikein ultrannutkin näiden tilanteen ja toiminnan. Liikunnassa olen keskittänyt huomiota paljon keskivartaloon ja juurikin synnytyksestä ja raskaudesta palautumiseen. En todellakaan ole halunnut aiheuttaa hallaa keholleni liian kovalla ja vääränlaisella rasituksella. Nämähän ei välttämättä edes heti näy kehossa vaan voi vuosien päästä oireilla vasta. Mielummin siis maltilla, näin olen itse ajatellut ja kokenutkin.

Nythän on jo vuosi viime synnytyksestä ja tosiaan lantionpohjan ja erkauman suhteen olisin voinut alkaa jo paljon aiemmin isompaakin rasitusta antamaan keholleni, mutta sitten on ollut nuo muut vaivat. Nuo muut vaivat ovat kuitenkin kokoajan olleet parempaan päin, hitaasti, mutta varmasti ja viime syksynä tämä alkoi isommin näkymään ja tuntumaan. Vieläkin jalat saattavat ilmoitella jos saavat liian kovaa rasitusta, mutta kestävät jo paljon enemmän.

Siispä haaveilen….

Toimivasta kehosta
Hyvästä liikkuvuudesta
Vahvasta kehosta
Hyvästä aerobisesta kunnosta

liikuntahaaveet

Haluan liikkua…

Tanssien
Joogaten
Lenkkeillen
Rullaluistellen

liikuntahaaveet

Haluan treenata…

Toiminnallisesti
Ulkona, puistoissa ja terassilla
Kehoani kuunnellen

liikuntahaaveet

Haluan saada liikkuessa…

Hyvän olon

 ❤️

Onpa muuten uskomaton vaikutus jo treenivaatteiden pukemisella, tulee heti sellainen olo, että ”hei, let´s do go”!
Tänään kuitenkin ollut vuorossa rauhallinen kehonhuolto!

 ❤️

Millaisia on sun liikuntahaaveet tällä hetkellä?

liikuntahaaveet

Lue myös

Suurin muutos starttaa hyvillä fiiliksillä!

Naistenpäivä, sä voit olla mitä tahansa!

Instassa

@outikarita

2 kommenttia

  1. Sini kirjoitti:

    Tällainen toisen innostus antaa kyllä itsellekin virtaa! Talvi on tullut hiihdettyä ja vähän myös jumppailtua kotona. Keväällä ja kesällä olisi haaveissa taas juosta, myös poluilla! Ja porras- toiminnalliset treenit ohjattuna kiinnostaisi, jos koronatilanne sallii 💪😊 Muuten pitkälti hyvin samanlaisia haaveita eli voida hyvin ja jaksaa paremmin arjen pyörityksessä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *