Hae
Outi Karita

Alkuvuoden ruokavaliomuutokset, onko ollut vaikutuksia?

Alkuvuoden ruokavaliomuutokset –
Päätin alkuvuodesta tehdä muutaman pienen ruokavaliomuutoksen ja nyt n. kuukauden jälkeen on hyvä tsekata, että onkos mitään vaikutuksia ollut?

alkuvuoden ruokavaliomuutokset

Alkuvuoden ruokavaliomuutokset

Päätin vähentää gluteenia ja lehmänmaitotuotteita ruokavaliosta sekä siinä samassa vähän herkutteluun hakea tasapainoa ja päästä irti tavasta napostella. En halunnut ottaa mitään nollatoleranssia minkään näistä suhteen. En halua kauheasti rajoittaa kuitenkaan, muutenkin jo olemassa olevat rajoitukset allergioiden myötä ovat ihan tarpeeksi rajoittavia.

Halusin näitä muutoksia tehdä hyvinvoinnin näkökulmasta. Aiemmasta kokemuksesta tiesin, että nämä pienetkin muutokst voisivat lisätä mun hyvinvointia. Mulla on atooppinen iho ja se on nyt syksystä asti ilmoitellut, ettei kaikki ole hyvin. Sisäisesti öljyillä ja tietyillä ravintolisillä olen pyrkinyt ihoon vaikuttamaan ja tottakai ulkoisella rasvauksella myös. Mielen vaikutus on myös kyllä selvä! Stressaan ihollani niin sanotusti. Kokemuksesta voin sanoa, että ruokavalio on tehokkaampi kuin ulkoinen rasvaus, molemmat toki ääriommäisen tärkeitä! Hyvät rasvat on erityisen tärkeitä niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Iho kuitenkin paheni ja paheni ja oli otettava järeämpiä kienoja käyttöön! Aiemmin tosiaan olen myös koittanut tätä gluteenin ja lehmänmaidon vähentämistä ruokavaliosta ja positiivisia vaikutuksia on ollut.

Ruokavaliomuutosten vaikutukset

Jossain kohtaa mietein, että onkohan nyt selviä ja isoja vaikutuksia kuitenkaan ollut. Iho on kyllä alkanut paranemaan, eikä kauheasti uusia ihoreagointeja ihoon ole tullut. Ainoastaan kämmenet ja sormet ovat jatkuvasti ihan rikki, mutta pakkanen ja tehostettu käsien pesu/desinfiointi tekee niille tehtävänsä kyllä! Iho on ollut niin huonossa kunnossa, että aikansa vie kyllä että paranee.

Nyt helmikuussa sitten napsein hieman enemmän gluteenia ja maitotuotteitakin tässä viimeisen viikon aikana ja mitäs tapahtui. Alkoi aivan jäätävä ihon kutina ja tajusin, että tätä ei ole ollut alkuvuoden aikana. Nyt taas iho kutisee ja pienikin rapsutus rikkoo ihon hetkessä. Tätä ei ollut ikävä!!!

Huomasin siis parhaiten muutosten vaikutuksen kun aloin palata lähemmäs entistä…

Ekstravaikutuksena painonlasku

Ekstravaikutuksena oli myös pieni painonlasku. Selvästi nesteitä lähti liikkeelle ja muutenkin ehkä jotain pientä painonlaskua. Nimittäin painoa tippui tammikuun aikana peräti 2,5 kg. Tätä en varsinaisesti lähtenyt tavoittelemaan, mutta ihan mielelläni otan vastaan kevyemmän kehon! Tiedän, että imetys pitää mulla tiukasti raskauskiloista kiinni ja aiemmasta kokemuksesta painoa on pudonnut aina hieman ja asteittain imetyksessä tapahtuvien vähentymisten myötä. Tämän suhteen olen oppinut antamaan mielelleni ja keholleni rauhan ja aikaa sen mitä se tarvitsee!

alkuvuoden ruokavaliomuutokset

Jatkuuko alkuvuoden ruokavaliomuutokset

Parhaimman tuloksen varmasti saisi, kun ottaisi sen nollatoleranssin ainakin gluteeniin ja lehmänmaitoon, luultavasti mututuntumalta sanon gluteenilla olevan isoimman vaikutuksen mulla. Kuitenkin positiiviset vaikutukset olivat jo reilulla vähentämisellä merkittävät, joten sillä jatkan!

Ensin kuitenkin laskiainen….

Aion siis kyllä syödä ihan vehnäpullaa laskiaisena ja luultavasti sitä pelkkää raakaa pullataikinaakin, hups! Kuitenkin otin jo takaisinpäin päivä-pari sitten, kun tajusin tämän vaikutuksen ja alkoi tämä jäätävä ihonkutina! Pyrin taas syömään gluteenittomasti ja maidottomasti enemmän. Kuitenkin rentous säilyy ja mielen niin sanoessa voin kyllä näistä joustaa! Myöskään en ole niin tarkka, että valitsisin esimerkiksi kauran gluteeniton merkinnällä vaan kaura käy edelleen sillä varauksella, että se on saattanut olla samalla linjastolla muiden viljojen kanssa…

alkuvuoden ruokavaliomuutokset

Lue myös

Ruokavaliomuutokset hyvinvoinnin vuoksi

Punainen linssikeitto chorizolla tai vegenä talvipäiviä lämittämään

Instagram

@outikarita

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.