Hae
Outi Karita
Kaupallinen yhteistyö

Raskauden ja synnytyksen jälkeinen palautuminen – ARVONTA

Kaupallinen yhteistyö: Äitiysfysioterapeutit Maija Korkeamäki ja Karoliina Paavilainen

9 kuukautta ensin raskaana ja palautuminen raskaudesta sekä synnytyksestä edessä. Monilla palautuminen pyörii mielessä jo raskausaikana, toiset ei anna sille ajatustakaan.
Mites sinä?

Itse en ole asian asiantuntija, omaa kokemusta toki on, mutta jokainen me ollaan yksilöitä! Tiedonjanoinen olen kuitenkin tämän asian äärellä ollut ja sitä on kertynyt kätilöiltä, äitiysfysioterapeuteilta sekä kirjoista. Tekstini perustuu siis näistä kertyneisiin tietoihin ja mukana myös omia ajatuksiani.

Mitä se palautuminen on?

Monilla on ajatus ulkonäöllisestä palautumisesta ja kiloista, näistä itsekin eniten saan kysymyksiä jos kysytään raskauden jälkeisestä palautumisesta. Erkauma on jo tuttu sana, mutta siitäkään ei kaikilla ole tietoa, sekään ei tunnu olevan kaikille selvää, että kaikille se tulee, palautuminen on sitten yksilöllistä. Lantionpohjan treenistä annetaan ohjeita ainakin lapulla synnärillä, vai annetaanko kaikkialla ja jääkö sekin vain lappusen jossa neuvotaan muutama harjoite.

Onko tässä kaikki siitä palautumisesta?

Palautumista on henkistä ja fyysistä. Fyysiseen voisi liittää sisäisen ja ulkoisen palautumisen. Näiden kaikkien kolmen kombo on itselle se juttu ja ajattelen myös näiden jokaisen vaikuttavan toisiinsa.

Meidän äitien hyvinvointi on tärkeää!

Kun voi itse hyvin, pystyy antamaan itsestään enemmän. Tätä lausetta tunnun tunkevan nyt kaikkialle, mutta niin se vain on! Ei ole väärin tavoitella ulkoista palautumista, mutta kannattaa muistaa se sisäinen palautuminen ja itseasiassa se vaikuttaa myös siihen ulkoiseen (esimerkiksi erkauma ja ryhti)! Nämä vaikuttavat meidän henkiseen palautumiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, kuten myös henkinen palautuminen vaikuttaa fyysiseen. Kroppa on varmasti yhteistyökykyisempi silloin kun voimme henkisesti hyvin. Suru, ahdistus, stressi yms. vaikuttaa kehon toimintaan.

Mikäli synnytys on ollut vaikea tai jopa traumaattinen kokemus, vaikuttaa se paljon meihin sisältä päin ja meidän henkiseen hyvinvointiin. Myös lapsen syntymä ja varsinkin ensimmäisen lapsen syntymä tuo mukanaan kasvua vanhemmaksi ja jokaisella nämä vaikuttavat omalla tavallaan mieleen. On myös baby bluesia ja synnytyksen jälkeistä masennusta, hormonien heittelyä ja niiden vaikutusta tunnetiloihin ja mieleen. Montaa monessa…

Fyysisessä Palautumisessa liikkeelle lähdetään siitä, että keho mullistuu todella isosti. Ensin 9 kuukautta ollaan raskaana ja vatsa kasvaa pikkuhiljaa vauvan kasvaessa. Kehon painopisteet muuttuvat, miten kannattelemme kehoamme, miten ryhti pysyy mukana… Toisille tulee enemmän kipuja ja vaivoja, toisille vähemmän ja onko niitä raskausaikana hoidettu ja huomioitu, miten muuten on pystynyt liikkumaan. Tämä kaikki vaikuttaa myös raskauden jälkeiseen aikaan.

Synnytyksen jälkeen tapahtuu radikaali muutos nopeasti. Lapsi syntyy ja vatsa pienenee sekä painolasti kevenee heti jossain määrin. Taas on kehon painopisteet hakusessa ja se miten taas kannattelemme kehoamme, ryhti… Missä on kehomme syvä tuki? Tämän kaiken lisäksi olemme tehneet valtavan työn synnytyksessä jasiitäkin saattaa olla kipuja ja vaivoja kehossamme.

Alkuun onkin tärkeää tehdä sitä palauttavaa työtä keholle, harjoittaa lantionpohjaa, hakea ja vahvistaa syvää tukea. On pidettävä maltti matkassa vaikka mieli huutaisi ja aurinko kutsuisi jo juoksulenkille. Senkin aika tulee, mutta tuskin kukaan haluaa aiheuttaa keholleen myöhempääkään haittaa. Liian aikainen kehon repiminen voi altistaa mm. kohdunlaskeumalle. Virtsankarkailua ei myöskään pidä sivuuttaa sillä, että se nyt johtuu siitä kun olen synnyttänyt. Monilla sitä karkailua onkin, mutta se on myös merkki ettei keho ole vielä valmis sellaiseen liikuntaan, joka sitä aiheuttaa. Ensin perusta kuntoon ja sitten vasta huhkimaan kovemmin!

Mistä sitten tietää mitä ja milloin?

Tietoa on vähän niin ja näin saatavilla ja netistäkin voi poimia monenmoisia ohjeita ja vinkkejä. Neuvolasta voi saada joitakin ohjeita, mutta ei kovin yksilöllisiä välttämättä ja jälkitarkastuksen jälkeen monella on ajatus, että nyt voi liikkua omaa kehoa kuunnellen. Kaikilla se kohontuntemus ja kehonkuuntelu ei ole kuitenkaan niin tarkkaa ja se ei muutenkaan ole välttämättä se luotettava mittari. Netistä ja kirjoista löytyy kyllä todella hyvää tietoa myös, kun osaa keskittyä tietoon joka on oikeasti raskauden jälkeiseen palautumiseen ja liikuntaan perehtyneiden jakamaa.

Kenellä tällaista tietoataitoa ja koulutusta sitten on?
Ainakin äitiysfysioterapeuteilla!

Itse olen jo esikoisen raskausajasta lähtien käyttänyt äitiysfysioterapeuttien palveluita ja myös raskauden jälkeen niinkuin nytkin. Neuvolan jälkitarkastuksessa ei oikeastaan erkaumaa ja lantionpohjan toimintaa mitenkään tsekattu mulla esikoisen kohdalla eikä siellä samanlaista osaamista olekaan asiaan, mitä äitiysfysioterapeuteilla. Tänä vuonna täällä Porissa äitiysneuvolan terveydenhoitajia onkin koulutettu enempi näihinkin asioihin ja se on hienoa! Niin raskausaikaa kuin palautumistakin ajatellen olisikin hienoa, jos neuvolasysteemin saisi lisättyä kaikkialla moniammatillisuutta äitiysfysioterapian muodossa, vaikka yksi käynti raskausaikana ja yksi raskauden jälkeen, jotta äitiysfysioterapia olisi ainakin jossain määrin kaikkien saatavilla.

Minulla on esikoisen jälkeen äitiysfysioterapeutti katsonut erkauman tilanteen sekä lantionpohjan toiminnan ultraääntä hyödyntäen. Tällä hetkellä en live vastaanotolle pääse tämän vallitsevan koronatilanteen johdosta, mutta ollaan oltu jo etäyhteydessä oman äitiysfyssärini kanssa. Lisäksi osallistun hänen ja toisen äitiysfyssärin luotsaamalle Äidin oma pilates ja palautuminen -verkkokurssille, mutta palaan siihen myöhemmin tässä tekstissä vielä.

 

Lempeyttä itseä kohtaan

Itse olen vasta ihan oman palautumisen alkutaipaleella ja keskityn tällä hetkellä juurikin siihen syvän tuen vahvistamiseen ja lihasten aktivointiin sekä kehonhuoltoon. Kaipaan myös kevyempää ja hoikempaa kehoa ja tiedän näiden vaikuttavan myös muutoinkin fyysiseen hyvinvointiini, mutta kaikki aikanaan ja on tässä jo noitakin asioita tapahtunut. Laihduttamisen aika ei ole nyt, vaan juurikin sen perustan kuntoon saaminen nyt ensisijaista. Mikäli tässä ulkoinenkin palautuminen edistyy niin se on vain plussaa! Mulla kuitenkin tuntuu imetys jonkin verran pitävän kiloista kiinni, esikoisen kohdalla hyvinkin vahvasti piti, nyt on hieman paremmin antanut kilojenkin karista. Kaikkia imettäviä ei siis imetys laihduta ja tämä tuli itselleni yllärinä esikoisen kohdalla. Mun keholle raskausaika ei ole helppoa ja nyt haluan todella keskittyä siihen kehon huoltamiseen, koska sitä mun keho tarvitsee ja uskon sen olevan myös avain moneen muuhun! Mä kirjoittelen omasta palautumisestani kevään myötä vielä erikseen ja insta tv:n puolella jo nyt tästä alkutaipaleesta pieni höpinäpätkä tulossa alkuviikosta. Jälkitarkastukseenkin olen neuovalaan itseasiassa maanantaina suuntaamassa. Maltillisesti ja hyvin on palautuminen lähtenyt käyntiin oikeastaan kaikilla osa-alueilla.

@outikarita

 

Äidin oma pilates ja palautuminen -verkkokurssi

Arvonta ja/tai lahja itselle!

Anna itsellesi lahja! Voin arpoa yhden paikan, mutta jos arpaonni ei suosi, niin voin suosittella myös jos suinkin mahdollista niin panostamaan itseen ja omaan hyvinvointiin ja ostaman paikan kyseiselle kurssille. Esikoisen jälkeen kävin ihan livekursseina Äidin oma Pilates 1 ja 2 kurssin ja ne tekivät todella hyvää omalle palautumiselle, keholle ja mielelle. Nyt livetunteihin ei ole mahdollisuutta, mutta musta tuntuu, että tämä verkkokurssi uudistettuna antaa vielä enemmän ja laajemmin apua ja keinoja kokonaisvaltaiseen palautumiseen ja hyvinvointiin ja materiaalitkin kun säilyvät itselle ja tuolla kurssialustallakin puoli vuotta.

Kuvaus kurssista!

”Kevätaurinko paistaa, hiekka narskuu lenkkareiden alla. Vauva tuhisee vaunuissa ja mieleen vilahtelee sosiaalisen median fressit treenivideot. Pitäisi lähteä lenkille, mennä jo jumppaankin, tehdä jotain pömpöttävälle vatsalle ja raskauskiloille… vai pitäisikö? Oman palautumisen pähkäily voi olla pahimmillaan hyvin kuormittavaa ja sisältää osin ristiriitaisiakin neuvoja sekä ulkopuolelta tulevaa painetta siitä, mitä pitäisi tehdä ja miltä näyttää. Mutta miltä sinusta tuntuu? Miten mielesi voi, miltä kehosi t u n t u u synnytyksen jälkeen?

Äitiysfysioterapeuttien luotsaama Äidin oma pilates ja palautuminen -kurssi on matka omaan kehoon synnytyksen jälkeen. Se on synninpäästö synnyttäjälle, koska se avaa maailman, josta monella ei ole aavistustakaan: palautumisen ei tarvitse olla työlästä ja aikaavievää. Eikä kaikkien tarvitse kulkea samanlaista palautumisen matkaa.

Monesti elää edelleen kuvitelma siitä, että synnytykseen saakka olisi hyvä liikkua mahdollisimman paljon, jos ei tunnu kipua. Ja että synnytyksen jälkeen olisi syytä alkaa treenata, kunhan jälkitarkastus on tehty. On mykistävää kuulla, miten moni asia on urbaanilegendaa ja kuinka väärin moni kohtelee synnyttänyttä kehoaan.

Asiantunteva ohjaus auttaa oivaltamaan, kuinka oikeanlainen kehon huomioiminen, kunnioittaminen ja kuormittaminen auttavat palautumaan. Äidin oma pilates ja palautuminen -kurssi on täynnä huojentavia yllätyksiä. Se on kevyt tai syvällinen sen mukaan, mitä juuri nyt tarvitset. Monipuoliset materiaalit säilyvät käytössäsi puoli vuotta, joten voit palata niihin omassa tahdissasi ja tarpeesi mukaan.”

Kurssin luotsaavat Olennaisen äitiysfysioterapeutit Karoliina & Maija.

Facebookissa!

Äidin oma pilates ja palautuminen

ARVONTA

Aikaa osallistua arvontaan on huhtikuun loppuun asti ja ilmoitan voittajalle vappupäivänä sähköpostilla.
Jätäppä siis kommenttia ja kerro siinä millaista apua tai tietoa sinä haluaisit palautumiseen liittyen!
Muista jättää s-posti osoitteesi sitä pyydettävään kenttään!

Hyppää siis mukaan arvonnan kautta tai lunastaen paikka kurssille.
Tämä olisi mitä mahtavin äitienpäivälahja itselle!

Lue myös!

Synnytystarina 2020

Vatsalihasten erkauma ja lantionpohjan toiminta 2 kk synnytyksestä (2017)

Kaupallinen yhteistyö: Äitiysfysioterapeutit Maija Korkeamäki ja Karoliina Paavilainen

37 kommenttia

  1. Mira kirjoitti:

    Turvallisia harjoituksia erityisesti keskivartalon lihasten tukemiseen synnytyksen jälkeen!

  2. Mallariina kirjoitti:

    Palautuminen on itselläkin mielessä, sillä kuopukseni syntyi muutama kuukausi sitten. Kaksi raskautta lyhyellä aikavälillä ovat jättäneet jälkensä ja haluaisin saada työkalut, joilla pääsisin taas takaisin hyvän olon kuntoon. Tuo kurssi kuulostaa ihan täydelliseltä minulle! 😊 Tsemppiä sinnekin palautumiseen ja pikkulapsiarkeen.

    Tykkään seurata sinua, koska molemmat lapsemme ovat aika samanikäisiä ja elämäntilanne on sama niin hyvässä kuin välillä hieman rankemmassakin. 🙈

  3. Mirkku kirjoitti:

    Eniten palautumisessa mietityttää, miten tunnistaa oman kehon viestit, voiko esim liikunnan intensiteettiä jo lisätä vai tekeekö tietämättään hallaa palautumiselle. Lisäksi ihan käytännön harjoitteet syville vatsalihaksille ja lantionpohjalle.

  4. Tiina kirjoitti:

    Olen synnyttänyt kohta 6kkta sitten eikä esikoisen synnytyksestäkään kauaa ole 1v6kkta. En tiedä missä kunnossa vatsalihakset, erkaumat, lantio pohjalihakset on. Ei ole missään tarkistettu. Liikuumaan oisi kiva päästä muutakin kuin vaunulenkkejä vaikka nekin on hyviä. Miten lantio pohja lihaksia voisi vahvistaa oikein ja miten saisin lisää enerigia päiviin?

  5. Tinde kirjoitti:

    No ihana! Voikun tää ois syksyllä 🥰

  6. TiinaM kirjoitti:

    Synnytyksestä nyt 1kk aikaa ja tämä kuulostaa juuri sille mitä tarvitsen. Haluaisin neuvoja juuri keskivartalon/selän palautumiseen. Myöskin konkreettisia opasteita lantionpohjan harjoituksiin, treeniohjelma ym.

  7. Anna kirjoitti:

    Harjoitteita lantionpohjalle kotona tehtäväksi ja vinkkejä miten auttaa kehoa kävellessä ryhdikkääseen asentoon oikein.

  8. Elina kirjoitti:

    Esikoinen syntyy kesäkuussa ja on kyllä paljon mietityttänyt keskivartalon ja lantionpohjan palautuminen. Toivon, että kroppa palautuu nopsaan että pääsen koviin treeneihin kiinni mahdollisimman pian!

  9. Sinikka kirjoitti:

    Kaipaan ohjeita turvallisiin liikkeisiin ❤️

  10. Jonna kirjoitti:

    Turvallisia ja lempeitä harjoituksia tukemaan palautumista – hyvää oloa kehoon ja mieleen. Juurikin tuohon syvään tukeen ja kehonhuoltoon olisi tällainen kurssi paikallaan. 😊

  11. Saara kirjoitti:

    4 raskautta ja synnytystä pienellä ikäerolla. Kuopus nyt 10kk. Tämä tulisi niin tarpeeseen. Kolmannen lapsen jälkeen kävin äitiysfyssarilla tarkistuttamassa erkauman ja lantiopohjan. Nyt korona tilanteen takia ei ole vastaanottoa. Haluaisin niin henkistä kuin fyysistä tukea palautumiseen maltilla.
    Arvonnassa mukana, tottakai 💕!

  12. Heta-Leena Peräkasari kirjoitti:

    Olis ihanaa saada ohjausta syvien vatsalihasten aktivoitiin ja tietenkin myös lantiopohjan treenin. Synnytyksestä onneksi vasta 3vk niin ei vielä mitään kiirettä isompiin suoristuksiin. 😍

  13. Anne kirjoitti:

    Synnytyksestä pian 5kk aikaa ja keskivartalon tuki hukassa ja itse diagnosoitu vatsalihasten erkauma painaa mieltä. Harmillisesti tämä poikkeustila nyt käynnissä, muuten olisinkin jo varannut ajan Karoliinalle.

  14. Suvi kirjoitti:

    Ehdottomasti turvallista palautumista etten tekisi vahingossa omalle keholle hallaa!

  15. Nonnuska kirjoitti:

    Ehdottomasti kaipaisin hyviä jumppaohjeita palautumiseen. Myös tietoa, kuinka pian synnytyksen jälkeen kannattaa aloittaa ja millä liikunnalla. Tämä olisi niin tärkeää tietoa jaettavaksi jo neuvolassa.

  16. Mia kirjoitti:

    Tarvitsisin todella kannustusta että saisin aloitettua oikeanlaisen liikunnan kaiken väsymyksen keskellä. 🙂

  17. Jonna kirjoitti:

    Ensimmäinen lapsi ja kaikki muutenkin uutta. Panostin raskausaikana omaan hyvinvointiini käymällä muun muassa raskausajan joogassa. Olisi siis ihana jatkaa oman kehonhuoltoa ammattilaisen turvin. 2,5 viikkoa synnytyksestä ja eniten tällä hetkellä kaipaisin neuvoja keskivartalon tukeen.

  18. Katariina kirjoitti:

    Ensimmäinen raskaus takana ja tuntuu että keskivartalon lihasten kunto romahtanu ihan totaalisesti sekä lantionpohjan lihaksetkin tosi huonossa kunnossa. Näihin olis kiva saada apua.

  19. Kyllä tästä selvitään kirjoitti:

    Itsellä takana pitkä synnytys ja ponnistusvaihe, joka päätyi imukuppiin. Vaurioita tuli, haavat parantuneet, mutta lihakset kadonneet. Olisikin nyt tärkeää löytää ne takaisin, jotta ihan perusarki sujuisi ilman vessan vieressä nököttämistä.

  20. Salla kirjoitti:

    Sain juuri toisen lapseni alle 2 vuoden ikäerolla, enkä kerennyt välissä kauheasti palata liikunnan pariin, joten vinkkejä lempeään palautumiseen ja omasta kehosta huolehtimiseen kaipaisin todella kovasti! Erityisesti keskivartalon oikeanlaiseen ja -aikaiseen treenaukseen olisi tärkeä saada asiantuntija-apua, jotten päädy ojasta allikkoon. 😄

  21. Tiina kirjoitti:

    Toisen lapsen synnytyksestä nyt viitisen viikkoa. Ensimmäisen lapsen saatuani lähdin omin neuvoin liikkeelle luultavimmin ihan liian aikaisin ja kovalla tahdilla, väärin harjottein. Nyt koitan olla itselle lempeämpi ja olisi upeaa saada myös ammattilaisten apua liikkumisen aloittamiseen!

  22. Taija kirjoitti:

    Kolme raskautta 3 vuodessa, ehkä olisi hyvä saada ammattiapua tästä palautumiseen kun mieli jo niin havittelisi painon pudotusta…

  23. Mia P kirjoitti:

    Esikoinen nyt hieman vajaa 2 kk. Jouduin ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi vuodelepoon 3 kk ajaksi ennen synnytystä, joten kunto romahti ja olisi ihana lahja itselle ensimmäisenä äitienpäivänä saada vähän omaa aikaa ja tsemppiä liikunnan aloittamiseen. Erityisesti toiveena turvalliset harjoitteet keskivartalon lihaskunnon palauttamiseksi.

  24. Elina kirjoitti:

    Olen synnyttänyt kuukausi sitten ja tämä tulisi juuri tarpeeseen ja oikeaan aikaan minulle! Itse myös kahden pienen kanssa kotona, joten nettipohjainen treenaus on jatkossakin helpoin.

  25. Sanna kirjoitti:

    Esikoisen synnytys edessä ja siitä palautumiseen ensikertaiselle selkeät ohjeet auttaisivat varmasti paljon.

  26. Iida kirjoitti:

    Kaikki palautumiseen liittyvä kiinnostaa. Eka lapsi ja kauhistuttaa, kun on lukenut paljon isoista muutoksista kropassa.

  27. Suppe kirjoitti:

    Konkreettisia ohjeita ekoista (kunnon) lihaskuntoliikkeistä synnytyksen jälkeen ja lantionpohjan rentoutusharjoituksia!

  28. Tiina kirjoitti:

    Turvallisia ja hyviä ohjeita keskivartalon ja lantionpohjan harjoitteisiin, sekä malttia palautumiseen!

  29. Saara kirjoitti:

    Täällä synnytyksestä pian 2 kk ja kovasti kaipaisin apua ryhdin palauttamiseen ja lantionpohjalihasten treenaamiseen, ettei joka kerta kärrylenkillä alamäessä pääse pieni yllätys lirahtamaan housuihin! 😀

  30. Saara kirjoitti:

    Juurikin tuon syvän tuen ja keskivartalon vahvistamiseen, sisältäen lantionpohjan treenaamista. Samoin ryhtiä ja painopisteitä kuntoon😊

  31. Katri kirjoitti:

    Esikoisen synnytyksestä 6 viikkoa. Kokonaisvaltainen kehon ja mielen palautuminen olisi todella törkeää ammattilaisten ohjaamana.

  32. Andrea kirjoitti:

    Moikka!

    Olen huhtikuun alussa synnyttänyt esikoiseni ja nyt on pakko myöntää etten vielä ole oikein kartalla siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä treenimuodossa synnytyksen jälkeen….

    Olen ennen synnytystä ollut tosi aktiivinen ja mulla on nyt jo vaikeuksia ottaa iisisti kun haluaisin päästä liikkumaan.

    Synnytyksessä mulle tehtiin eppari ja tiedän ettei se ole vielä kunnolla parantunut mikä tekee arjesta vähän haastavamman kun koiraakin pitäisi ulkoiluttaa..

    Mutta osallistun kilpailuun ja haluaisin mielelläni työkaluja siihen että miten tästä pikkuhiljaa saisin treenaamisen aloittaa ilman että kroppa siitä kärsii! 😊

  33. Johannan kirjoitti:

    Synnytys tulossa kesäkuussa ja nyt jo mietityttää, miten palautuisin mahdollisimman nopeasti. Kunnossa huomaa muutoksen, vaikka olen koko raskausajan liikkunut.

    Mukana siis arvonnassa!

  34. Elina kirjoitti:

    Kaipaisin turvallisia ja hyviä ohjeita keskivartalon lihasten treenaamiseen. Olen hieman epävarma että missä vaiheessa saan tehdä mitäkin. Ja nyt jo olisi kova into liikkumaan.

  35. Ansku kirjoitti:

    Kaipaisin turvallisia treenivinkkejä! 😊

  36. Sofia kirjoitti:

    Synnytyksestä yli 8 kuukautta ja keskivartalo edelleen ihan hukassa ja erkaumaakin on, alkaa pelottamaan onko kohta jo liian myöhäistä saada erkaumaa kuntoutettua. Harmittaa kun vihdoin keväällä piti osallistua mutsijumppaan, mutta se peruuntui vallitsevan tilanteen vuoksi. Itsellä ei ole tietoa eikä taitoa turvalliseen treenamiseen ja huonosti nukkuva vauva ei ainakaan helpota tilannetta. 😊 Kurssi tulisi kuin tilauksesta. 🤗

  37. Sini Rautanen kirjoitti:

    Esikoisen synnytyksestä kohta 4kk, kaikenlaiset neuvot tässä kohtaa ovat tarpeen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *