Hae
Outi Karita

Raskausajan painonnousu – faktaa ja omakohtaisuutta

Raskausajan painnonnousu puhettaa paljon raskaana olevia. Itse en kovin mielelläni puhu kilomääristä raskausaikana tai muutenkaan. Tällä haluan välttää omaa ja muiden turhaa vertailua, me ollaan jokainen yksilöitä ja jokaiselle on myös henkilökohtaista se millaisessa kehossa viihtyy. Raskausaika monet ottavat hirmuisia paineita painonnoususta, jopa ihan siitä suositeltavasta painonnousu määrästä, muitta kuinka moni tietää mikä on suositeltava painonnousu raskaudessa, miksi paino nousee, mistä se koostuu? painonnousulla on myös tärkeitä merkityksiä ja sopiva painonnousu on oikein suotavaa, niin liiallisella kuin liian vähäiselläkin on sitten omat haittansa myös. Tässä postauksessa tuon ihan faktaa esiin ja myös nyt vähän sitä omaa painonnousua.

 

RASKAUSajan PAINONNOUSU – Olenko itse sinut asian kanssa

Lähdetään liikkelle esikoisen odotusajasta, jolloin sanoinkin, että se tulee mitä tulee ja that´s it! Kun tiesi, että elämä on perusterveellisellä pohjalla, enkä syönyt joka päivä vain mättöä 9 kuukauden ajan, niin en ottanut asiasta liiemmin stressiäkään. Tuolloin lähtöpainoni oli normaalipainon rajoissa ja painoa kertyi yhteensä n. 18 kg, oletinkin sitä tulevan sellaisen 16-20 kg, joka pyörii vielä aikalailla normaalipainoisen raskausajan painonnoususuosituksissa, vähän meni yli suosituksen, mutta ei nyt kuitenkaan suuresti.

Se mikä minut yllätti synnytyksen jälkeen oli se, ettei imetys vain vienyt kiloja niinkuin paljon puhutaan. Mulla on kroppa toiminut aina aikas mukavasti ja en osannut edes odottaa muuta. On kuitenkin äitejä, joilla se imetyksen kuluttavuuskaan ei vain vie niitä kiloja ja minähän olen kuulunut niihin, tähän asiaan linkki postauksen lopussa. En silti tämänkään tietäen olisi toiminut raskausaikana toisin, jotta kiloja olisi ollut vähemmän. Kyllä sitä on tässä koko loppuelämä aikaa ja pääasia, että oli kuitenkin hyvä olla. Ei siinä vauva-arjessa tärkeintä ollut timmi kroppa ja tietty vaa´an lukema. Varsinaista laihduttamista en edes yrittänyt ja ihan kauhean pian synnytyksen jälkeenhän sitä ei suositellakaan varsinkaan imettäville. Palautuminen on muuten paljon muutakin kuin ne kilot!

2017, hieman ennen synnytystä ja n. viikko sen jälkeen

Painoa tippui kyllä ja imetyksen vähentymisen myötä kroppa aina päästi vähän paremmin irti ihan tavallista elämää eläen. Imetys ei kuitenkaan loppunut ennen tätä raskautta, eikä painokaan palautunut vanhoihin lukemiin, jotka koen kuitenkin itselleni hyvinvoinninkokonaisuuden kannalta ihan hyviksi lukemiksi. Myönnän, että joskus asia hieman sieppasi itseäni, mutta tiesin että ajallaan ja pikkuhiljaa. Mun kroppa nyt vaan toimii toisin ja kun huomasin, että aina imetyksessä tapahtuvien vähentymisten myötä painokin reagoitsi.

Tähän raskauteen siis lähdettiin isommasta painosta  mitä esikoisen raskauteen ja painoni oli painoindekseissä yli normaalipainon.  Painoni vaihteli siihen mitä olin ennen ensimmäistä raskautta +5-8 kg.  Niissä lukemissa se pysyi pitkään ennen tätä raskautta. Ajatukseni painosta olikin jossain kohtaa, että kun nyt ei samaa 18 kiloa nousisi tässä raskaudessa, kun kerran on jo tuo paino hieman yläkanttiin ja suositustenkin mukainen painonnousu olisi 7-11,5 kg. Tällä hetkellä olen oikein sinut tämän hetkisen painonnousuni kanssa, pidän myös kehoni parhaimpina kohtina tällä hetkellä mahaani. Onhan se ihana pallo, josta olen valtavan kiitollinen!

Raskausajan painonnousu

RV 35+

RASKAUS JA PAINONNOUSU – LISÄENERGIAN TARVE:

”Raskaus kiihdyttää lepoaineenvaihduntaa siten, että odottavan äidin energiantarve kasvaa hieman. Kasvaneella energiantarpeella turvataan sikiön kasvu ja kehitys. Osittain lisääntynyt lepoaineenvaihdunta ja energiantarve johtuvat painnonnoususta.” (Lähde Mari Stenman -Liikkuvan äidin hyvinvointi, raskausaika ja äitiys) On siis tärkeää vastata kasvaneeseen energiantarpeeseen.

”Ensimmäisen kolmanneksen energiantarpeen kasvu on vähäistä ja ylimääräistä energiaa ei juurikaan tarvita. Sen sijaan toisen ja kolmannen kolmanneksen aikana tarvitaan jo reilummin ylimääräisiä kilokaloreita. Myös nesteen ja useiden ravintoaineiden tarve lisääntyvät. Sikiö käyttää hiilihydraatteja energianlähteenään, mikä tulee huomioida etenkin liikkuvan äidin ruokavaliossa.” (Lähde Mari Stenman -Liikkuvan äidin hyvinvointi, raskausaika ja äitiys)

Ensimmäinen kolmannes: lisääntynyt energiantarve on n. 70 kcal/pvä, esim. lasi tuoremehua tai hedelmä
Toinen kolmannes: lisääntynyt energiantarve kasvaa ja onn. 260 kcal/pvä, tämä tarkoittaa jo täyttäväävälipalaa
Kolmas kolmannes: lisäenergiantarve alkaa olemaan jo n. 500 kcal/pvä, joka käytännössä tarkoittaa ylimääräistä pääateriaa.
(Lähde Mari Stenman -Liikkuvan äidin hyvinvointi, raskausaika ja äitiys)

Nämä määrät antavat viitekehystä lisääntyvälle energiantarpeelle, kuten kirjassakin painotettaan. On hyvä muistaa, että tämä on kuitenkin yksilöllistä ja energiantarpeeseen vaikuttavat ikä, äidin lähtöpaino ja fyysinen aktiivisuus. Paras mittari onkin sopiva painonnousu raskauden aikana ja oma olo, onko se hyvä, saako tarpeeksi energiaa vai liikaa. Itse painotan sitä oman kehon ja voinnin kuuntelemisen tärkeyttä. Väsymys tai vastaavasti nukahtamisvaikeudet voi johtua toki myös hormooneista, mutta myös joko liian vähäisestä tai liiallisesta energiansaannista.

Alkuraskautta…

OMA ENERGIANTARVE JA SYÖMINEN KEHOA KUUNNELLEN

Huh, en ole varmaan missään vaiheessa raskautta syönyt yhtäjaksoisesti pidempään täyttäen kunnolla energiantarvettani. Tämä raskaus on ollut niin erilainen kun esikoisen kohdalla tässä suhteessa. Nimittäin en ole saanut yksinkertaisesti syötyä kunnolla! Mulla alkoi raskaus hyvin alussa oirehtimaan pahoinvointina ja oksentelua oli melkein päivittäin tuonne 16-17 viikkoon asti. Siitä pahoinvointi jatkui vielä satunnaisena 20 viikkoon asti ja sen jälkeenkin jäi päälle ruokahaluttomuus, joka on jatkunut tähän päivään asti ja nyt eletään jo 36. raskausviikkoa. Tuolloin alkuun jouduin tosissani miettimään ja etsimään mitä saisin syötyä milloinkin ja se vaihteli aivan päivittäin. Lämmin ruoka ei maittanut alkuun lainkaan ja elin paljolti välipaloilla. Tärkeää oli vain syödä jotain, energiat oli todella vähissä! Alkuun se oli mm. mehujäitä ja mukana kulki aina huonon olon varalta rusinoita ja mehua. Olin usein nälkäinen, mutta en vaan saanut syötyä ja sitten taas kaikki saattoi hyvinkin pian vain nousta ylös. Tällä hetkellä saan jo syötyä paremmin ja täytettyä energiantarpeeni myös paremmin, olkoon se sitten vaikka se päivittäinen suklaa-annos. Ruoka tökkii edelleen usein, mutta useimpina päivinä saan syötyä jo ihan kunnolla ja sitä lämmintäkin. Välillä iskee tankkauspäiviä oikein ja välillä on taas päiviä kun ei vaan uppoa oikein mikään. energiatasot alkoivat onneksi nousta tuon pahimman pahoinvointijakson jälkeen.

RV 15/16 tienoilla…

RASKAUS JA PAINONOUSU – SOPIVA PAINONNOUSU

Mikä on sopiva painnonnousu? Tässäkin kohtaa luotan lähteisiin ja käytän päteväksi toteamaani kirjaa, jota olen lainaillut nyt tekstissäni jo muutenkin, voin suositella lämpimästi! Itsekään en ennen raskautta tiennyt mikä on sopivaa. Tähänhän tosiaan vaikuttaa äidin lähtöpaino, ikä, aktiivisuus, sairaudet ym. kirjassa oli kuitenkin hyvät mallinnokset mistä painonnousu koostuu ja painoindeksin mukainen suositeltu painnonnousu. Itsekään en ole osannut ajatella mistä kaikesta se painonnousu koostuu, ei se ole vain se lapsi ja lihoaminen, vaan siinä on paljon kaikkea mikä nostaa painoa. Nämä antavat hyvät viitekehykset mielestäni!

”Painon kuuluu nousta raskauden aikana. suurin painonnousu tapahtuu yleensä raskuasviikoilla 16-28, jolloin myös rasvakudosta kertyy eniten.” (Lähde Mari Stenman -Liikkuvan äidin hyvinvointi, raskausaika ja äitiys)

Mistä painonnousu koostuu?
Sikiö n. 3500 gkeskimäärin (tämähän voi olla enemmän tai vähemmän…)
Lapsivesi n. 900 g
Istukka n. 500 g
Kohtu n. 1000 g
Rintakudos n. 1000 g
Veriplasman määrä n. 1500 g
Solujen ulkoinen neste n. 1800 g
Äidin rasvakudos n. 2000-6000 g
Yhteensä 12,2-16,2 kg

Painoindeksin mukainen suositeltu painonnousu
Aliapinoinen (BMI <18,5): 12,5-18 kg
Normaalipainoinen (BMI 18,5-24.9): 11,5-16 kg
Ylipainoinen (BMI 25-29,9): 7-11-5 kg
Lihava (BMI > 30): 5-9 kg
En näitä orjallisesti tarkkailisi, mutta hyvän viitekehyksen nämä antavat ja onhan sekä yli- että alipainolla aina omat lisäriskin tuojat. Kuitenkin pitää muistaa ettäaina normaalipainoinenkaan ei välttämättä voi hyvin ja saa kaikkea tarvittavaa ravinnetta. Edelleen painotan sitä oman kehon kuuntelua ja tiedostamista myös siitä mitä syö ja syökö tarpeeseen.

Ylipaino: 
lisää keskenmenon riskiä
suurempi riski raskausdiabetekseen
suurempi riski raskausmyrkytykseen
vaikutukset lapsen terveyteen (lihamisriski, lapsen astma)
(Lähde Mari Stenman -Liikkuvan äidin hyvinvointi, raskausaika ja äitiys)

Alipaino:
voi hidastaa sikiön kasvua
alle 1 kg/kk on riittämätön painolisä keskiraskaudesta eteenpäin
(Lähde Mari Stenman -Liikkuvan äidin hyvinvointi, raskausaika ja äitiys)

RV 20, kun olot oli jo alkaneet helpottaa ja energiatasot alkoivat taas nousta

RAKAUS JA PAINONNOUSU – OMALLA KOHDALLANI

Noniin, nyt päästään tähän asiaan. Mulla on paino noussut nyt alle 10 kiloa. Käyn kotivaa´alla aina raskausviikon vaihtuessa, sopivasti maanantaisin. RV 35+0 painoni oli noussut 9,5 kg. Alkuun mulla tosiaan paino ei noussut juuri yhtään, pahoinvointi piti siitä huolen! Mulla on käytössä PregLife -sovellus, johon merkkaan aina viikkokohtaisen painonmuutoksen, jos merkattavaa on. Muistan kun syksyllä, siinä 1. ja 2. raskauskolmanneksen välimaastossa sovellus ilmoitti, etten ole kuukauteen merkinnyt painoani. No enpä ollut, kun se ei ollut mihinkään muuttunut. 20 viikolla alkoi paino nousta enemmän ja aika tasaisesti mentiin useampi viikko niin, että paino nousi n. puoli kiloa viikossa. Nyt on jo pidempään paino sahannut, välillä nousuut vähän, välillä enemmän ja välillä taas tipahtanut alaskin päin.

Kroppani toimii siis aivan eri tavalla tällä kertaa monessakin suhteessa. Painonnousuun on varmasti vaikuttanut korkeampi lähtöpaino ja pahoinvoinnit sekä myös mahdollisesti se, että imetin vielä  alkuraskauden, suurin piirtein ensimmäisen kolmanneksen ajan. Toisaalta tässäkin raskaudessa liitoskivut ovat rajoottaneet liikuntaa ja siten myös vähentäneet energiantarvetta, toisaalta taapero pitää äidinkin kulutusta yllä….

RV 34

Summa summarum

Mun mielestä painosta ei kannata liiaksi stressata. Kun tietää elävänsä perusterveellisesti, syö monipuolisesti ja hyvin, liikkuu raskauden sallimissa ja oman hyvän olon rajoissa, tähän kaikkeen mahtuu myös herkuttelut ja rentoilut. Meidän kaikkien kehot toimivat ja käyttäytyvät eri tavoin ja toki joskus on syytä myös huoleen ja siksi onkin hyvä, että näitä asioita myös neuvolassa tarkkaillaan. Sieltä ei välttämättä vain tulo infoa siitä normaalista painonnoususta ja mistä se koostuu.

Raskausajan painonnousu, miten te olette sen kokeneet?

Raskausajan painonnousu

RV 35+, kuinka kiitollinen olenkaan tästä pallosta!

Lue myös

Raskausajan liikunta, tietopaketti ja omat kokemukset

Olennaista raskausaikana

Mitä kun paino ei tipu imettäessä

Miksi kaikki ei laihdu imetyksellä?

IG

@outikarita

 

6 kommenttia

  1. pv kirjoitti:

    Minulla on 4 lasta. Ensimmäisen kohdalla kiloja tuli vähän ja voisi sanoa, että jäivät laitokselle. Toisen kohdalla tuli enemmän eikä lähtenytkään samalla tavalla. tuli vuosien väli ja painoni tippui hyvin. kolmannen kohdalla kiloja tuli reilusti ja painoni oli pikkasen ylipainon puolella alottaessani odottamaan. masukin oli todella iso. neljännen kohdalla liikuntaa oli todella paljon. paino ei noussut kun vauvan verran. jokaisessa raskaudessa olen voinut pahoin puoleen väliin asti. on ollut kesäraskauksien turvotusta ym. laiskempaa liikkumista, todella aktiivista liikkumista. Jokainen näistä ollut erillainen raskaus. niinkuin synnytys ja lapsikin.

    • outi kirjoitti:

      Joka kerralla sitä keho vaan voi toimia hyvin eri tavoinkin, omat hormonitkin saattavat olla niin eri tasoilla ja tiedä näistä 😄

  2. Tuuli kirjoitti:

    Minulla normaalipainoisella nousi raskauden aikana paino 7,5kg ja ne jäivät laitokselle. Syy tähän oli raskausdiabetes. Voin loppuraskaudesta todella huonosti vaikka lääkehoitoon ei onneksi tarvinnut siirtyä. Ruokavalioni oli todella tiukka ja se ja sekä ainainen verensokereiden mittaaminen stressasi todella paljon. Lapsi onneksi syntyi normaalipainoisena. Haluaisin muistuttaa kaikkia, että jos saa olla raskausaikana terve niin ei se reipaskaan painonnousu ole häpeän aihe. 🙂

    • outi kirjoitti:

      Onneksi se lapsi ottaa tarvitsemansa ensin ❤️
      Ja nimenomaan, ei se painonnousu ole missään nimessä häpeän asia, itse mielelläni ottaisin vielä lisäkiloja jos vain ruokahalu olisi ollut parempi, koska se takottaisi myös parempia energioita ☺️

  3. Stiina kirjoitti:

    Itsellä ensimmäiseltä tuli n. 11 kg ja kaikki lähti alle viikon synnytyksestä. Toinen lapsi on nyt 10,5kk ja edelleen 3,5kg jäljellä.
    Näköjään melko eri lailla voi mennä. Kieltämättä meinannut välillä turhauttaa tuo paino asia kun ensimmäisessä tippui hetkessä. Olo ei jossain vaiheessa ollut hyvä omassa kropassa, nyt vähitellen alkaa olla enemmän kotoisa olo kun paino vähitellen tippuu ja olen alkanut treenaamaan enemmän. Itsellä se tietty paino on se missä on hyvä olo

    • outi kirjoitti:

      Tässä hyvin näkyy miten tämäkin asia voi mennä hyvin eri tavoin eri raskauksissa. Itsellä myös se tietty paino väli, minkä koen parhaaksi keholleni ☺️

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *