Hae
Outi Karita
Kaupallinen yhteistyö

Olennaisen avajaiset & äitiysft. verkkokurssit, jokaiselle jotakin! ARVONTA!

Kaupallinen yhteistyö: Maija Korkeamäki

Lauantaina vietettiin Naisten hyvinvointikeskus Olennaisen uusien tilojen avajaisia ja ihan huikeathan nuo tilat olikin. Ihailen todella, miten he ovat saaneet toimintansa niin laajaksi ja hienoa, miten monet on heidän palvelunsa löytäneet. Kyse kun on kuitenkin naisten hyvinvoinnista! Uudessa keskuksessa on kolme hoitohuonetta, joten paljon enemmän aikoja on saatavilla, mitä aiemmin. Aiemmin kun esimerkiksi fysioterapia-aikoja ei ole pystytty välttämättä tarjoamaan niin paljoa mitä olisi tarvetta ollut ja jonot on olleet pidemmät. Hoitohuoneiden lisäksi on iso sali erilaisille tunneille, pienryhmätila pienemmälle toiminnalle ja erilaisille valmennuksille. Niin ja kunnon aulatilat tietysti heti toivottavat tervetulleeksi!

Tuossa tilassa huokuu kyllä rauhallisuus ja heti tuntee itsensä lämpimästi tervetulleeksi. Paikassa on selvästi panostettu juuri siihen rauhallisuuteen ja lämpöön! Olennaisia on kymmenkunta ja he koostuvat hyvin moniammatillisesti, jokaisella on omia osaamisalueitaan ja palveluista löytyy ihan kaikille! Äitiysfysioterapiaa, lantipnpohjan fysioterapiaa, kätilöpalveluita, vyöhyketerapiaa, imetysohjausta, osteopatiaa, doulapalvelut, myfascia, vauvojen ja lasten kehoa tasapainottavat hoidot, synnytysvalmennus, rentoutus & hemmotteluhoidot, psykofyysinen fysioterapia, pienrryhmätunnit joogaa, pilatesta, minfullbodya, meditaatiota, spiraalistabilaatiota….

Äitiysfysioterapeutin alkavat verkkokurssit ja ARVONTA

Äitiysfysioterapeuttina ja doulana toimivan Maijan oon tuntenut jo pidempään. Maijalla on alkamassa juurikin kolme erilaista verkkokurssia, voisi sanoa, että jokaiselle jotakin ja sehän tässä huippua onkin!

”Verkkokurssit on luonut ja luotsaa Maija Korkeamäki, Porissa sijaitsevan Naisten Hyvinvointikeskus Olennaisen ja OlennainenFysion naisten fysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti, HIMAn henkinen valmentaja ja doula, jolla sydämen asialla on oivalluttaa odottava äiti hyvinvointinsa äärelle. Halu olla luomassa parempaa odotusajan hyvinvointia kaikille äideille on muokannut jatkuvasti tapaani tehdä töitä äitien kanssa sekä kehittää itseäni jatkuvasti.”

Läsnä itselle

Hyppää mukaan voimaan hyvin ja huomaamaan itsesi arjessa. Mitä jos voisit huomioida kehomielesi ja pysähtyä joskus lempeästi hellitellen? Pysähtyen kuulemaan omia tarpeitasi ja toiveitasi, omia voimavarojasi? Pysähtyen kuulemaan kehoasi, miten kehotietoisuusharjoitukset voivatkaan lisätä oivalluksia itsestäsi ja lisätä jaksamista arjessa. Vahvuuteni on pohtia näitä teemoja lapsiperhearjessa elävien naisten kanssa. Haluaisin oivalluttaa naiset arvostamaan itseään, sallimaan itselleen aikaa hengittää. Miten tähän löytyisi tila arjessa, kun on niin paljon huolehdittavaa ja kannateltavaa?

Saat rentoutusharjoituksia äänitteinä, kirjoitusharjoituksia pysähtyä itseen ja työstää sinulle tärkeitä asioita, ehkä opit oivaltamaan, miten pienikin on merkittävää. Facebook-ryhmä on kanava, jonne jaan viikottain ajatuksia, lempeän kehotietoisuuden videoita/äänitteitä, ja jossa olen kulkemassa teidän rinnalla kurssin ajan. Kurssi ilmottautuminen on nyt auki ja ryhmiin pääsee keskiviikkona 9.10. alkaen. Kaikki materiaali on katsottavissasi heti, jos niin haluat, mutta voit myös kulkea mukana rauhalliseen tahtiin sitä mukaa, kun nostan materiaalin ajankohtaiseksi. Kaikki tehtävät, äänitteet ja videot voit katsoa juuri sinulle sopivana aikana.

Kurssin hinta on vain 37e, materiaali jää käyttöösi ja ryhmää ei poisteta kurssin loppumisen jälkeen. Kun ostat paikkasi kurssille, saat ohjeet, miten pääset mukaan fb-ryhmään!

Olennainen odottaja

Pidetty kurssi odotusajan hyvinvointiin on taas täällä! Tuu mukaan voimaan hyvin, sinua ja vauvaa varten! Ilmottautuminen on auki koko loppuvuoden, materiaali kaikkinensa katsottavissa heti ja minä kulkemassa mukana loppuvuoden ajan, aina 8.12. asti.

Saat
♥ konkreettisia vinkkejä mm. liitoskipujen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon
♥ harjoitteita kohti tasapainoista odotusaikaa
♥ ajatuksia miten odotusajan hyvinvointi parantaa palautumista
♥ ohjeet lantionpohjan harjoittamiseen ja rentouteen
♥ rentoutusharjotteita äänitteinä
♥ pohdintatehtäviä oman odotusajan matkalle
♥ oman äitiysfysioterapeutin ja doulan kotiin netin välityksellä

….ja mitähän muuta! Hyppää mukaan voimaan hyvin
♥ Kurssin hinta on 37e ja materiaali on käytettävissäsi aina!

Kurssi painottuu odotusajan hyvinvointiin, mutta ajatusten ja harjoitteiden tuella voit myös etsiä kehoasi synnytyksen jälkeen ensiviikkojen aikana lempeästi.
Haluatko äitiysfysioterapeutin ja doulan tuen odotusmatkallesi? Kaipaatko pysähtymistä itseesi ja omien olojen tutkiskelua? Tuntuuko ettet löydä vastauksia, mistä kehon kivut odotusaikana johtuvat saati tiedä, mitä voisit niille itse tehdä? Tiesitkö, että raskausajan kivuista ei välttämättä tarvitsekaan kärsiä! Kurssilla pohdimme sekä fyysisen kehon merkitystä: kehon muutoksia, lantionpohjan ja kehon tasapainon merkitystä, mutta myös henkisen hyvinvoinnin ajatus on vahvasti läsnä: keholuottamus, läsnäolon merkitystä odotusaikana, omien tuntemusten ääreen aidosti pysähtyen.

Saat ajatuksia odotusajan muuttuvaa kehoa varten, ohjeita lempeään, kehoa tasapainottavaan liikkeeseen, vastauksia sinua mahdollisesti askarruttaviin kysymyksiin liittyen odotusaikaan ja tulevaan synnytykseen. Verkkokurssi ei ole pääpainoltaan varsinainen synnytysvalmennus, vaan uudenlainen sukellus kehomieleen odotusaikana! Pohdimme myös tulevaa synnytystä ja muun muassa keholuottamusta synnytystä kohtaan. Lisäksi saat vinkit ensiviikkoihin ja lempeään ja sallivaan palautumiseen vauva-arjen alkaessa!

Haluan tarjota sinulle väylän tulla kuulluksi ja kohdatuksi, vaikkakin internetin välityksellä, ja saada samalla vastauksia kysymyksiin, joiden kanssa niin moni odottaja on usein melko yksinkin. Saat vastauksia siihen, mistä odotusaikaan usein liittyvät vaivat ja kolotukset johtuvat (mm. liitoskivut, närästys), lempeät ohjeet lantionpohjan harjoitteluun ja ennen kaikkea rentouteen, hengitys- ja rentoutusharjoituksia, asennonkannattelun merkityksen ajatuksia, ohjeet edellisissä synnytyksissä tulleiden arpien hoitoon…. ja monia muita. Kerron myös lantionpohjan toiminnasta ja luisen lantion merkityksestä synnytyksessä. Opit, miksi sillä ponnistusasennolla on väliä tai miksi ylipäätään on merkityksellistä, missä asennossa vietät aikasi odotusaikana.

Kurssi toteutuu Facebook-ryhmänä ja verkkokurssin fb-ryhmään pääsee ke 9.lokakuuta alkaen. Kaikki materiaali on katsottavissasi heti, jos niin haluat, mutta voit myös kulkea mukana rauhalliseen tahtiin sitä mukaa, kun nostan materiaalin ajankohtaiseksi. Kuljen ryhmässä aktiivisesti mukana 8.12. asti.

Verkkokurssin hinta on 37euroa.

Toivon lempeän vahvaa odotusaikaa juuri sinulle!

♥ Maija

Äidin palautuminen

Äitiysfysioterapeutin luotsaama kurssi lempeään itsensä huomioimiseen, kohti kehon tasapainoa ja hyvinvointia. Kurssi johdattelee sinut ymmärtämään kokonaisvaltaisesti ajatuksia palautumisesta ja oivalluttaa sinut siitä, että pieni on merkittävää. Verkkokurssi ”Äidin oma palautuminen”, joka on lempeä matka synnytyksestä palautumiseen – oikeastaan riippumatta siitä, kuinka kauan synnytyksestä on aikaa. Tämä kurssi ei ole tiukka treeniohjelma ”täydelliseen treenikuntoon neljässä viikossa” ”näin pudotat painoa” tai muuta edellämainitun tapaista. Tämä ei ole pilateskurssi eikä yksinään täydellinen matka erkauman kuntoutukseen.  Miksi ei? Koska äitiysfysioterapeuttina en usko, että nettiohjeilla on mahdollista kuntouttaa erkaumaa, jos palautumisessa on jotain haasteita enemmän, vaan silloin on aina paikka yksilökäynnille. Uskon myös kehon tasapainottavan hoidon tärkeyteen ja sitä netin kautta emme valitettavasti voi saavuttaa. Kuitenkin verkkokurssi voi kulkea tukena yksilökäyntien rinnalla ja sen kautta saat kuulla ajatukseni ja ohjeeni kohti hyvinvoivaa kehoa pikkulapsiarjen keskellä. Tai ehkä pikkulapsiarjesta on jo aikaa, mutta kaipaat silti ajatuksia syvän tuen heräämiseen, lantionpohjan hyvinvointiin, ryhdin kannatteluun ja liikkuvuuteen. Ohjaan sinut myös huomioimaan kehonkuvaasi, joka voi raskauden ja synnytyksen jälkeen tuntua kovin vieraalta. Pienet läsnäolon hetket voivat lisätä jaksamistasi arjessa.

Saat
♥ konkreettisia vinkkejä mm. ryhdin hallintaan ja syvien lihasten vahvistumiseen
♥ mikä on vatsalihasten erkauma, miten sen kanssa kuuluu olla, mitä tulee ottaa huomioon
♥ harjoitteita kohti lempeästi liikkuvaa kehoa
♥ ajatuksia synnytyksen vaikutuksesta kehoon ja mitä palautumisessa tulisi huomioida
♥ mikä on normaalia palautumista ja mihin tulisi etsiä apua
♥ ohjeet lantionpohjan harjoittamiseen ja rentouteen
♥ rentoutusharjoitteita äänitteinä
♥ pohdintatehtäviä, jossa voit kääntyä pohtimaan itseäsi ja omaa kehomieltäsi
♥ oman äitiysfysioterapeutin tuen kotiin netin välityksellä ja mahdollisuuden kysyä mielessä olevia kysymyksiä ja saada juuri sinulle tarpeellista tietoa

….ja mitähän muuta! Hyppää mukaan voimaan hyvin
♥ Kurssin hinta on 47e ja materiaali on käytettävissäsi aina!

Kurssilla pohdimme sekä fyysisen kehon merkitystä: kehon muutoksia, lantionpohjan ja kehon tasapainon merkitystä, mutta myös henkisen hyvinvoinnin ajatus on vahvasti läsnä: kehonkuva ja sen muutos, mitä minulle kuuluu. Voisinko muistaa myös itseni arjen keskellä, ennen kuin keho kiljuen huutaa huomiotani? Saat ajatuksia kokonaisvaltaisesta kehon palautumisesta ja ohjeita lempeään palautumiseen, ohjeita lempeään, kehoa tasapainottavaan liikkeeseen, vastauksia sinua mahdollisesti askarruttaviin kysymyksiin koskien palautumista, omaa kehoa tai mahdollisesti asioita, joita odotusajasta tai synnytyksestä on jäänyt mieleesi pyörimään. Verkkokurssi ei ole tiukka treeni- tai liikuntaohjelma, mutta tietenkin saat ajatuksia liikunnan aloittamiseen ja sinua askarruttaviin kysymyksiin myös tämän asian saralta! Kerron sinulle lantionpohjan toiminnasta ja merkityksestä, vatsalihasten erkaumasta, ryhdin kannattelun ja arkisen ergonomian merkityksestä. Mitkä oikeastaan ovatkaan ne kaikkein tärkeimmät asiat palautumisessa? Facebook-ryhmässä voit saada myös vertaistukea muilta äideiltä. Haluan tarjota sinulle väylän tulla kuulluksi ja kohdatuksi, vaikkakin internetin välityksellä, ja saada samalla vastauksia kysymyksiin. Saat lempeät ohjeet lantionpohjan harjoitteluun ja ennen kaikkea rentouteen, hengitys- ja rentoutusharjoituksia, asennonkannattelun merkityksen ajatuksia, ohjeet synnytyksissä tulleiden arpien hoitoon…. ja monia muita.

Kurssi toteutuu Facebook-ryhmänä ja verkkokurssin fb-ryhmään pääsee ke 9.lokakuuta alkaen. Kaikki materiaali on katsottavissasi heti, jos niin haluat, mutta voit myös kulkea mukana rauhalliseen tahtiin sitä mukaa, kun nostan materiaalin ajankohtaiseksi. Kuljen ryhmässä aktiivisesti mukana 8.12. asti.

Toivon lempeää hyvinvointia juuri sinulle!♥

♥ Maija

Pääset mukaan näihin kursseihin varmuudella ostamalla paikkasi Holvista https://holvi.com/shop/olennainenfysio/ ja ilmoittautuminen on kokoloppuvuoden auki, joten jos onni ei arvonnassa suosi, niin…

ARVONTA

No nyt se arvonta! Minulla on ilo arpoa jokaisella näille kolmelle verkkokurssille yksi paikka.
Osallistu arvontaan kommentoimalla tätä blogipostausta ja kerro kommentissasi minkä kurssien arvontoihin haluat osallistua.
Kaikki kurssit eivät ole ehkä sinua varten tällä hetkellä ja haluan voiton osuvan sellaisen ihmisen kohdalle, joka kurssista juuri nyt hyötyisi!

Osallistumisaikaa on vain lyhykäisesti, kurssit alkavat keksiviikkona, mutta voittajat pääsevät mukaan torstaina!
Osallistumisaikaa on siis ke 9.10.2019 loppuun asti.
Torstaina ilmoitan voittajille!

Muistathan jättää siis myös s-posti osoitteesi sitä kysyttävään kenttään niin saan yhteyden sinuun!

Lue myös

Olennaista raskausaikana

Vatsalihasten erkauma ja lantionpohjan toiminta 2 kk synnytyksestä

Äidin oma Pilates ja sen tuomat edut synnytyksen jälkeen

Seuraa instassa

@outikarita

@maijakorkeamaki

Kaupallinen yhteistyö: Maija Korkeamäki

34 kommenttia

  1. Tiia kirjoitti:

    Äidin palautuminen -kurssi olisi minulle hyvin ajankohtainen, sillä toinen lapseni on nyt 3 kuukautta. Huonosti nukkuvan vauvan ja uhmaikäisen isosiskon kanssa alkavat äidin voimat välillä hiipua. Kurssilta voisi sitten ammentaa voimia voida paremmin niin henkisesti kuin fyysisestikin. 😊 Onnea sulle loppuodotukseen! ❤️

  2. Hanna kirjoitti:

    Toinen synnytykseni onihan ovella ja nyt on jo mielessä palautuminen tästä toisesta raskaudesta. Ensimmäisen jälkeen tuntui, että palautuminen tapahtui melko nopeastikin mutta toisella kierroksella huomaan, että kroppa on jo ”vanhempi” ja raskauskin on tuntunut tekevän isompia muutoksia esim. lantionpohjaan. Äidin oma palautuminen-kurssi antaisi varmasti välineitä lempeään palautumiseen🙂👍

  3. J kirjoitti:

    Täällä elellään ensimmäisen raskauden puolessa välissä ja kiinnostaisi tuo olennainen odottaja kurssi.
    Monta vuotta olen seurannut sinun blogiasi, nyt eritysesti on mukava seurata sinun tarinaasi, kun elellään melkein samassa vaiheessa raskautta. Tsemppiä sinulle odotukseen! 👍

  4. Heidi. L kirjoitti:

    Osallistun läsnä itselle – sekä äidin oma palautuminen kurssipaikkojen arvontaan.

    Minulla on kuuden viikon ikäinen vauva ja palautumiseen keskittyminen on ajankohtaista. Kovasti odotan jo pääsyä jumppaan ja kuntosalillekkin, mutta täytyy malttaa vielä pysyä poissa ja hoitaa palautuminen tässä toisen raskauden jälkeen lempeästi kroppaani kuunnelleen.

    Odotan myös koska tulee tietoon äidin oma palautuminen pilates kurssin ajankohta ja pääsisin ilmoittautumaan 🙂

  5. Julia kirjoitti:

    Maija on ihan huippu! Kokemusta hänen tunneilta ja fysioterapiakäynneiltä. Nyt hyppäisin innolla mukaan Äidin oma palautuminen -verkkokurssille.

  6. Nella Niemi kirjoitti:

    Äidin palautuminen 😊

  7. T kirjoitti:

    Toinen synnytys on edessä hetkenä minä hyvänsä. Ensimmäisen jälkeen en ymmärtänyt hakea apua vaivoihini, ja nyt toinen raskaus on tuntunut olevan kropalle melko rankka. Olisi siis ihanaa päästä tutustumaan Äidin oma palautuminen-kurssiin ❤️

  8. Anni kirjoitti:

    Äidin palautuminen-kurssi olisi ihana, kun kuopukseni on nyt 4 kk ikäinen 🙂

  9. Suvi kirjoitti:

    Olennainen odottaja kurssi olisi juuri minua varten. Lantionpohjanlihakset sekä oman rentoutumisen harjoitteet olisivat todella tärkeitä tässä elämäntilanteessa ja raskauden tässä vaiheessa (laskettuaika 03/2020)

  10. Martina kirjoitti:

    Olennainen odottaja-kurssi kiinnostaa. Ensimmäistä odotan.

  11. Elli kirjoitti:

    Läsnä itselle – arjessa jaksaen, tulis ehdottomasti tarpeeseen 😍!

  12. Emilia kirjoitti:

    äidin oma palautuminen ois aika huippu tähä kohtaa ku sylis tuhisee iha just 4viikkone vauva 😊

  13. Salia kirjoitti:

    Odotusajan kurssille olisi hieno osallistua! 😍 Tällä viikolla ollaan juuri raskauden puolivälissä ja sattuisi todella sopivaan kohtaan, etenkin kun ensimmäinen raskaus ja lapsi kyseessä!

  14. Riikka kirjoitti:

    Osallistun äidin palautuminen – kurssin arvontaan 😊

  15. Heini kirjoitti:

    Äidin palautuminen -kurssi kiinnostaa. Minulla on takana kaksi kohtalaisen lähekkäistä raskautta ja synnytystä. Jälkimmäisestä on kulunut reilut 9 kk. Olen jo käynyt yksilökäynneillä äitiysfyssarilla, mutta verkkokurssi voisi olla vielä lisätukena palautumisessa.

  16. Pia kirjoitti:

    todella vaikea valinta. 🤔 läsnä itsellesi olisi kyllä ihana näin 4 lapsen kanssa yksin touhuavana äitinä kun mies tekee reissutöitä. sitä on täysin unohtanut itsensä. mutta myös pikkuvauvan äitinä tuo palautuminenkin kiinostaisi. sitä huomaa edelleen ettei sängtäystä pääse vielä kunnolla ylös ja saa varovasti nauraa.😃🙈

  17. Noora kirjoitti:

    Haluaisin osallistua Olennainen odottaja -kurssin arvontaan. Kurssi olisi ajankohtainen tällä hetkellä, koska odotan juuri esikoisiani (kaksosraskaus) ja olen suunnilleen raskauden puolivälissä.

  18. Sara kirjoitti:

    Läsnä itselle – kurssi 😍

  19. Sanna kirjoitti:

    Olennainen odottaja, odotan ensimmäistä lastani ja tämä tulisi kuin tilauksesta❤️

  20. Tu kirjoitti:

    Olennainen odottaja – kurssille. Esikoisen laskettu aika 3/20 😊

  21. HeidiN. kirjoitti:

    Läsnä itselle! Olisi varmasti ihanaa hektisen arjen keskellä ja tapa oikeasti rentoutua. 🖤 usein ei siihen jotenkin löydä keinoja ja aikaa, suorittaa vaan ja unohtaa itsensä.

  22. Johanna kirjoitti:

    Olennainen odottaja 🙏 tukea odottamiseen ja käytännön vinkkejä kaipaan nyt myös toisessa raskaudessa 💕

  23. Tia-Maria Mäkilä kirjoitti:

    Kaikki kurssit kuulosti ihanalta😍 tarpeellisin tällä hetkellä olisi varmaan tuo olennainen odottaja❤️

  24. Henna kirjoitti:

    Olennainen odottaja, esikoisen laskettu aika marraskuussa ja nyt olisi aikaa rauhoittua ☺️

  25. Elina kirjoitti:

    Olennainen odottaja. Toista lasta odotan tällä hetkellä 💖

  26. Taru kirjoitti:

    Odottajan-kurssista olisi itselleni eniten hyötyä nyt tässä toisen raskauden toisen kolmanneksen alkaessa. Olisi mukava saada oikeita ohjeita kuinka välttää vaivoja, jotta odotus ja synnytys sujuisi mukavasti

  27. Anu kirjoitti:

    Mulle ajankohtaisia kursseja olisi Äidin oma palautuminen sekä läsnä itselle💗🤗

  28. Sanna-Mari kirjoitti:

    Äidin oma palautuminen -verkkokurssi kiinnostaisi! Elämää ihmetellen ja uutta opetellen nelikuisen esikoisvauvani kanssa, myös omaan kehoon on synnytyksen jälkeen ikäänkuin tutustuttava uudelleen. Enpä olisi uskonut, että palautuminen ei olekaan ihan pikku juttu. Siispä tuo verkkokurssi tulisi enemmän kuin tarpeeseen, toisi samalla kaivattuja omia hetkiä läsnäolon täyttämässä vauva-arjessa 🙂

  29. Sonja kirjoitti:

    Läsnä itselle -kurssi olisi ihana.

  30. Henni kirjoitti:

    Äidin oma palautuminen -verkkokurssi kiinnostaisi! Synnytyksestä on aikaa jo 7kk, mutta keho tuntuu edelleen vieraalta. Täytyy varmaan tutustua joka tapauksessa Olennaisen palveluihin, vaikka arpaonni ei kolahtaisikaan. 🙂

  31. Mia kirjoitti:

    Onpas ihanan kuuloisia noi kaikki kurssit. Itselle ajankohtainen olisi tuo läsnä itselle kun aina on ollut haasteita siinä ettei pysähdy vain olemaan tai rentoutumaan ja paahtaa aina sata lasissa. Tuon kurssin avulla voisi oppia hieman kuuntelemaan itseään ja rentoutumaan paremmin 😍

    Toki tuo äidin oma palautuminen olisi myös varmasti itsellenikin sopiva vaikka lapsi onkin jo yli 3-vuotias, mutta tiedostan että olisi pitänyt käydä äitiysfysioterapiassa jo aikoja sitten, sillä lähdin liian aikaisin liikkumaan ja edelleen saan kärsiä oireista mm. virtsan karkailusta. Nyt tuntuu että en uskalla enää mennä fysioterapiaan kun raskaudesta on jo niin kauan aikaa, joten ehkä tämä kurssi toisaalta rohkaisisi siihen yksilöäitiysfysioterapiaankin.

  32. Elli kirjoitti:

    Äidin oma palautuminen

  33. Elina kirjoitti:

    Äidin palautuminen ja Läsnä itselle kuulostaa ihanalta ❤️

  34. Tiia Elo kirjoitti:

    Läsnä itselle kurssi tulisi tarpeeseen näin uuden arjen myllerryksen keskelle. Hyvät vinkit siitä miten jaksaa paremmin ja muistaa laittaa myös joskus etusijalle olisivat kultaakin kalliimmat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *