Hae
Outi Karita

VKO 8 ruokaa, liikuntaa ja juhlia

Sain todella hyvän kommentin viime koosteeseeni aktiivisuudesta. Pakko kopsata se tähän alkuun!
Sinäänsä on jokaisen oma asia kuinka paljon liikuntaa harrastaa, mutta kyllähän mä sen kanssa oon tuskaillut, että haluaisin liikkua tavoilla joihin ei vaan jalka suostu tällä hetkellä. Kuitenkin koen arkeni hyvin aktiiviseksi ja itseni hyvinvoivaksi, mulla on hyvä olla näin ja se riittää mulle just nyt!

”sä pohdit tuossa sun aktiivisuuttasi ja sitä kuinka ihmetellään sen tasoa.
mä ihte ainakin voin sanoo,että muksuperheessä ,kun taapero on tuossa iässä-arki ihtessään on tosi aktiivista,
sä touhuut koko ajan huomaamatta jotain,juokset muksun perässä paikasta toiseen.
lisäksi sulla on liikunnallisia aktiviteetteja yhdessä pojan kaa-
kyllä niitä askelia vain kertyypi ?
itse ainakin huomaan nyt kun muksut kasvaneet,niin liikuntaa täytyy ihan tietoisesti
harrastaa,että aktiivisuus taso pysyy samana.
Kivan värikäs ja monipuolinen ruokaviikko sinulla,
ehkä sinne ne pari(kahdeksan) suklaapalaakin on ihan paikallaan ?”

MA

Aktiivisuus 32%, josta aktiivinen aika 6h42min
Askeleita 6753
Kulutus 2079 kcal

Harvinaisen laiskapäivä…

Aamupalana banaani-marjasmoothie heralla ja macalla kauramaitoon tehtynä
Lounaana superriisiä, tonnikalaa, ananasta, ruohosipulia
Päivällisenä linssi-kasvissosekeitto vuohenjuustolla ja siemenillä
Iltapalana riisikakkuja kinkulla, juustolla ja munalla

TI

Aktiivisuus 61%, josta aktiivinen aika 7h53min
Askeleita 9746
Kulutus 2283 kcal

Ulkoilua ja hyötyliikuntaa

Aamupalana banaani-marjasmoothie heralla ja macalla kauramaitoon tehtynä
Lounaana bagel, oisko ollut kanalla ja jokuherkkulatte
Päivällisenä linssi-kasvissosekeittoa vuohenjuustolla ja siemenillä
Tupareissa teetä ja ”pullaa”
Iltapalana luonnonjugua ananaksella ja kauraleseellä

KE

Aktiivisuus 38%, josta aktiivinen aika 5h37min
Askeleita 5832
Kulutus 2027 kcal

Jooga 1h15min

Aamupalana banaani-marjasmoothie macalla kauramaitoon ja jugurttiin tehtynä
Lounaana Nepalilaisesta haettua lammasta ym.
Päivällisenä broilermureketta ja lohkoperunoitavalion jugurtti&dippikastikkeella
Iltapalana riisikakkuja kinkulla, juustolla ja munalla

TO

Aktiivisuus 89%, josta aktiivinen aika 8h5min
Askeleita 10 379
Kulutus 2401 kcal

Kotitreeni koko kropalle ja ulkoilua

Aamupalana banaani-marjasmoothie macalla kauramaitoon ja jugurttiin tehtynä
Lounas jäänyt kuvaamatta ja en yhtään kyllä muista…
Päivällisenä kanamureketta ja lohkoperunoita valion dippikastikkeella
Illalla vähän herkkuja

PE

Aktiivisuus 81%, josta aktiivinen aika 8h8min
Askeleita 10 815
Kulutus 2355 kcal

Ulkoilua

Aamupalana banaani-marjasmoothie macalla kauramaitoon ja jugurttiin tehtynä
Lounaana söin miehen rullakebappia (ei hääviä oo…)
Päivällisenä uunifetapastaa
Iltapalana ruiskakkoa metukalla, juustolla, kanamunalla ja kurkulla

LA

Aktiivisuus 70%, josta aktiivinen aika 9h24min
Askeleita 14 946
Kulutus 2350 kcal

Ulkoilua ja vähän enemmän kävelyä sekä siivouspäivä,
vähän liikaakin mun jalalle, joka pienesti kipeytyi…

Aamupalana ruiskakkoa metukalla, juustolla, kanamunalla, kurkulla ja paprikalla
Eka laskiaispulla cappuchinon kaverina
Hamppari-ilta Blind burgerissa
Jälkkärinä kotona jädeä

SU

Aktiivisuus 47%, josta aktiivinen aika 8h
Askeleita 8342
Kulutus 2159 kcal

Juhlapäivä

Aamupalana kaurapuuroa marjoilla
Lounaana kinkku-tomaatti-juustomunakasta
Voileipäkakkuja ja kinuskikakkua…
Iltapalana riisikakkuja kinkulla ja juustolla sekä veriappelsiini

Mullakin ikäänkuin hiihtoloma hiipinyt tähän viikkoon, ollut inan laiskempi viikko, huomasinpa vaan 😛

Viettettiin sunnuntaina mun isän 70-vuotisjuhlia meillä kotona tosiaan ja kakut maittoivat kyllä!
Täytyi kans sitä meidänkin testata uunifetapasta.
Ensimmäinen laskiaispulla maisteltu ja Blind Burgerin burgeri vei kyllä tämän viikon safkoista voiton!

Mä sain myös haasteen, johon taidan tarvita vähän apuja…
Mä pyrin syömään kyllä viikoittain ruokia ilman lihaa, mutta sain haasteen syödä viikossa edes yhden aterian täysin vegaanisena terveyden, eläinten, luonnon ja lasten tulevaisuuden vuoksi.
Haluan kyllä tarttua tähän haasteeseen ja jos haluat mua auttaa niin voit tähän vinkata hyviä vegaanisia proteiininlähteitä.
Soija ei oikein sovi mulle ja nyhtikset ja härkiksetkään ei sovellu, pähkinöistä puhumattakaan… Jotkut pavut ja linssit kyllä käy, joten ehkä lähden niistä liikkeelle!

Reseptilinkkejä

Uunifetapasta

Itämainen broilermureke

Lue myös

Unelmien treeniviikko 2/2019

IG

@outikarita

14 kommenttia

  1. Nina kirjoitti:

    Tofu!! ?? monelta syöt aamupalan entä lounaan? Pärjäätkö hyvin smoothiella? Oliko uunipasta hyvä? ?

    • outi kirjoitti:

      Tofu on muistaakseni soijasta tehtyäja soija ei ihan täysin sovellu mulle. Voin sitä kyllä syödä ja käyttää soijakastiketta mausteena, mutta en mielellään niin isosti, että siitä tekisin ruuan.

    • outi kirjoitti:

      Ainiin, nuokysymyksesi vielä 😀
      aamupala tulee syötyä joskus 8.30-9.30 välisenä aikana ja lounas 12-13 aikoihin- Välillä kyllä pääsee iskemään ennen lounasta nälkä, mutta useimmiten pärjään ihan hyvin 🙂
      Uunifetapasta oli hyvää! 🙂

  2. t kirjoitti:

    Kiitos ruokapäiväkirjoista, niitä on tosi kiva lukea! Oon ihmetellyt vähän tuon Polarin aktiivisuusluvun logiikkaa. Lauantaina sulla on melkein 15 000 askelta ja silti lukema on vaan 70%, mutta joskus on ollut alle 10 000 askelta ja aktiivisuus yli 100%. Eli mitä kaikkea se siis vaatii, että tulee 100% täyteen?
    Ja testasin itsekin tällä viikolla uunifetapastaa ja sehän maistui vaan fetalle ja tomaatille ? eli vähän on somehehkutus mennyt yli mielestäni.

    • outi kirjoitti:

      Se huomioi sykkeen kautta eli aktiivisuuden intensiteetti vaikuttaa paljon ?

  3. Milli kirjoitti:

    Harvoin kommentoin, mut tykkään Outi tosi paljon sun blogista! Nämä ruokapäiväkirjatkin tulee aina katsottua ja musta sä syöt ihanan tavallisesti ja terveellisesti. Tosi samantyyppisesti miten itsekin.

    Lisäks sain sun lapsettomuus- ja raskauspostauksista tosi paljon tsemppiä, kun meillä oli toiveessa pitkään raskautumknen. Nyt 12+6 ja sisällä kasvaa kaks pikkutyyppiä. ♥

    Ja pari vegeruoka-ajatusta: wokkeihin on nuudelien ja kasvisten lisäks helppo heitellä sekaan vaikka tofua/kikherneitä/linssejä/papuja. Ite käytän quornaa ja mifua, mut ne ei tietty vegaaniseen mene. Mausteeksi kookoskermaa ja soijaa/currya/sweetkastiketta tms. Risottoon usein myös keitän seassa 1/3 linssejä. Falafelitkin on ihania vaikka hummuksen kanssa (ite tehtynä tai vähän laiskempaa hetkenä valmiina) ☺

    • outi kirjoitti:

      Kiitos 🙂 ja ihana kuulla, että olet saanut tsemppiä vaikean asian keskellä, hurjasti onnea myöspienokaisen odottamisesta ♥

      Oikein ihanan kuuloisia vinkkejä ja sain tästä kyllä inspiraatiota. Ainoona juttuna se, että soija (ja silloin myös tofu) kikherneet eivät sovi mulle/allergisoi. Nää allergiat tuottaakin vegeilyn kanssa hieman päänvaivaa…. Mutta sain alkuun silti jo vegaaniruuat 🙂

  4. Aurora kirjoitti:

    Tsekkaappa Elovenan Muru. Tai yosan oat block, vähän kuin tofu, mutta kaurasta. On ehkä vähän arvokas, mutta kannattaa maistaa 🙂 Myös Anamma merkillä on vegaanista juttuja pakkasessa. Pakasteesta kannattaa muutenkin kattoa löytyisikö jotain sulle sopivaa, ouph tulee ainakin mieleen. Kiva kun lähdit haasteeseen mukaan 🙂

    • outi kirjoitti:

      Kiitos vinkeistä, mäpä teen kauppakierroksen joku päivä 🙂

  5. Nina kirjoitti:

    Hei. Käytte usein Leon leikkimaassa joten haluatko suositella parasta ruokaa taaperolle heidän valikoimasta? Mistä Luka on pitänyt eniten? ?

    • outi kirjoitti:

      No siellä on hieman kehno lastenruokavalikoima siis ainakin ihan pikkulapsia ajatellen. Mä kun oon hieman tarkka tuosta ruuan laadusta hänen kohdallaan ainakin vielä. Siellä on kyllä jotain pilttipurkkeja, mutta Luka ei semmosia syö, niin oikein muuta ei löydy eikä sokeritonta välipalaakaan sieltä löydy, jotain hedelmiä kyllä. Harmittaa ettei ole mitään lasten smoothieita tms. eikä esim. leipää tai karjalanpirakkaa. On siis ollut vielä Lukalle jotain omaa evästä mukana ja sitten jos oon ite siitä ostanut oikein ruuan itelleni niin pyydän ranskikset suolattomana ja on niistä sitten vähän saanut.

  6. Niu kirjoitti:

    Minäkään en voi syödä soijaa. Tässä pari idistä:

    Linssit on ihania. Niistä saa tosi hyvää currya vaikka kookoskerman kanssa, voi hauduttaa pitkään. Linssipihvitkin on hyviä. Samoin tuo sun tekemä linssikeitto vaikuttaa herkulliselta, senhän voi tehdä vaikka kaurakermaan jos tahtoo.

    Kikherneet on nyt tosi suosittuja. Välipalalle voi kokeilla hummusta leivän tai riisikakun päällä tomaatin ja suolahippusen kera. Ja falafel on taivaallista! Sitä voi laittaa pitaan tai syödä vaikka salaatin kanssa.

    Voitko syödä mitään siemeniä, manteleita? Niitä voi ripotella salaatteihin ja vaikka puuron päälle. Tai tehdä vaikka siemennäkkäriä ja laittaa esim. avokadoa päälle.

    Tuorepuuro kaurahiutaleista, chiansiemenistä, kauramaidosta ja mustaherukoista on mun suosikki. Smoothiebowlitkin hivelevät sielua. Voi kai se päivän vegeateria olla aamu- tai iltapalakin?

    Viljoissa on yllättävän paljon proteiinia, siis ihan vaikka normispaghetissa. Siihen vaikka tomaattinen supoilovahverokastike päälle, niin ai että.

    Jos on herkkä vatsa niin kaikki linssit ja pavut kannattaa liottaa ja huuhtoa kunnolla. Olen tehnyt näin vaikka olisivat ns. käyttövalmiita.

    Sun proteiininsaannista en olis vähääkään huolissaan. Luulen, että yllättyisit jos laittaaisit päivän ateriat esim. Cronometeriin, proteiinia tulee luultavasti ihan ylen määrin. Jos ei bodaa niin tuskin taarvitsee kuin max 1, 1 g per rasvaton painokilo. Monille on vaan jotenkin jäänyt päälle se, että protskua pitää saaada hirveitä määriä joka aterialla, vaikkaa keho hyötyisi enemmän hyvistä rasvahapoista ja hiilihydraatista.

    Kaupoiosta löytyy vaikka mitä lihankorvikkeita, mutta itse olen pysytellyt erossa kovin prosessoiduista tuotteista, kuten seitanista. Mieluummin olen laittanut ruokia mahdollisimman alkuperäisistä aineista.

    Netti on pullollaan ihania kasvisruokareseptejä! Itse oon ihan hurahtanut kaikkien uusien juttujen kokeilemiseen, ja vaikka vegaaniksi en voi alkaa niin nautin suunnattomasti jokaisesta ateriasta, jonka vuoksi ei ole tarvinnut kiusata eläimiä.

    • outi kirjoitti:

      Hei kiitos kattavasta kommentista! Tuo on kyllä totta,e ttä sitä on jotenkin jumiutunut tuohon ajatukseen, että joku kunnon proteiininläde pitäisi joka aterialla löytyä.

      Mua ei kans kovinkaan houkuttele nuo prosessoidut tuotteet, mutta paljon hyviä vinkkejä sain sulta! Linssiruuokavinkki kuulostaa hyvältä, tosin kookos ei käy, muttakaurakermalla sitten kenties ja tuo suppilovahverokastike pastalle, NAM! Chiasiemeniä on pitänyt pitkään joostaa, aikoinaan tein noita chiavanukkaita, josko taas niihin ryhtyisin ja josko myös antaisin vielä mahdollisuuden myös riisiproteiinille heran sijasta ainakin välillä. Riisiproteiinissa on vaan tottumista suutuntumaan…

      Kikherneet muuten myös allergisoi harmi kyllä…

      Mutta kiitos tosi paljon ja tänään sain kyllä nää vegaaniateriat hyvin ja maukkaasti käyntiin! Tästä myöhemmin lisää 🙂

  7. J kirjoitti:

    Hei!

    Kiva, että tartut vegeilyhaasteeseen! En siis ole se henkilö, joka sitä ehdotti, vaan muuten positiivisin mielin asiasta.

    Esimerkiksi linssit on oikein hyviä ja täyttäviä, lisäksi edullisia. Oletkin niitä aiemmin keitossa käyttänyt. Kannattaa huuhdella ne hyvin ennen käyttöä, ehkäisee kuulemma ilmavaivoja!

    Tofustakin on moneksi. Esimerkiksi tofukokkelia aamupalaksi tai jokin kookosmaitopohjainen keitto on hyvää. Näihin löytyy Googlettamalla ohjeita, itse tykkään myös tofucurrysta ja ihan vaikka salaatin päällä tofusta. Lisäksi tofukiusaus on helppo ja nopea.

    Kikherneet on mun lemppareita hinnan ja monipuolisuuden vuoksi. Ne menee erilaisiin salaatteihin, keittoihin, kastikkeisiin… Kikhernecurry on kans loistavaa. Näistä voi myös tehdä aamu-, väli- tai iltapalaa. Esim. hummusta ja dipata siihen vihanneksia (hummus maustettuna za’atar-mausteella on mahtavaa). Lisäksi kikherneitä voi paahtaa uunissa (ennen sitä kyytiin oliiviöljyä ja mausteita).

    Ihan paras salaatti syntyy kikherneistä, porkkanaraasteesta, fetasta, kurkusta, tomaatista, sipulista ja oliiveista. Kaikki kulhoon ja sekaisin, niin hyvää! Ja täyttävämpää kuin perus jäävuorisalaattipohjainen vihreä salaatti.

    Toivottavasti auttoi. Annan mielelläni lisää vinkkejä!

    -J

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.