Hae
Outi Karita

Unelmien treeniviikko 2/2019

Mä innostuin rustailemaan, mitä mun treeniviikko sisältäisi just nyt, tässä elämäntilanteessa, jos fyysisiä rajoitteita ei olisi ja sanotaan myös, että jos iho olisi kunnossa. Tää treeniviikko tulee näyttämään keväällä aivan eriltä, tuutte huomaamaan, kun kevät koittaa ja teen uudenpostauksen aiheesta. Tässä viikossa on otettu ajalliset realiteetit huomioon kuin sekin, että haluan löytää aikaa muullekin kuin liikunnalle myös silloin kun on sitä mun omaa aikaa.

ps. alkuperäinen idealähde unohtui mainita, alkuun Marissa @marissaleh kertoili instassaan tän hetken treeniviikosta, jonka jäljeen mä intouduin listaamaan unelmien viikon miten haluaisin nyt liikkua. Tästä taas Marissa innostui unelmoimaan ihan huikean ja liikunnan täyteiset päivät 24/7. Hih, näin ne ajatukset lentävät, varsinkin ystävien kesken ? ja omat treenithän oon viime aikoina viikoittain tänne listannut ?

Pieni alustus kuitenkin ennen tuota treeniviikon esittelyä!

Mä rakastan liikuntaa ja sen tuomaa hyvää oloa, mutta kieltämättä liikunta on jäänyt hurjasti vähäisemmälle sen jälkeen kun viime keväänä jalkoihin iski kivut. Sitä intoa ei löydy edes niin paljon siihen mitä pystyisi kun kroppa ei oo täysillä mukana. Pikkuhiljaa kuitenkin voiton puolella ollaan!

Tällä hetkellä mua siis rajoittaa lihaskalvojen kireydet ja jalkapohjien kivut. Viime äitienpäivänä kaupungilla kävellessä kipu alkoi oikeassa jalkapohjassa ja pian jo onnuin jalkaani. Kipu paheni jalkojen rasituksesta, kävelystä ja ihan jo paljosta jalkojenpäällä olemisesta. Syksyllä vaiva siirtyi toiseen jalkaan. Tätä vaivaa kyllä edelsi raskauden jälkeinen aamukankeus alaselässä ja jalkapohjissa. Sen huomasin kuitenkin vain aamuisin ja painoin menemään lähes joka päivä pitkiä vaunulenkkejä, kävin bailamamassa, pilateksessa ja ehdein eksymään jo zumbaankin kun synnytyksestä oli kulunut puolisen vuotta. Olin innoissani liikunnasta, kunnes tuo kipu pamahti päälle ja alkoi rajoittaa elämää. Se ei rajoittanut vain liikuntaa vaan se rajoitti ihan arkea, kun jalka kipeytyi ihan pakollisista kotitöistäkin.

Liikuntaa rakastavan ihmisen mieli meni kyllä maihin monesti ja vaikutti juuri niin, etteioikein mistään liikunnasta saanut enää kiinni kun ei voinut ihan mielen mukaan liikkua. Nyt aletaan kuitenkin olemaan voitonpuolella ja normiarkea vaiva ei enää rajoita, eikä mieltä enää niin paina vaikkakin nyt kun taas näitä pohdein ja muistelin vuoden takaista liikuntaani niin alkoi vähän ketuttamaan. Liikuntaa ja treenaamista se nimittäin kyllä vielä rajoittaa, mutta kevättä kohti…. Uskon, että kokoajan mennään parempaan päin, kun vain maltan.

Unelmieni treeniviikko just nyt!

Yksi tansillinen tunti,
Zumbaa rakastan ja polttelis päästä testaamaan Barre vanhana balettitanssijana.
Zumbassa kävin ennen raskautta paljon ja tosiaan kerran synnytyksen jälkeen ehdein käymään. Bailamamassa kyllä sai tanssia kun aloin siinä käymään Lukan kanssa hänen ollessaan parin-kolmen kuukauden iässä ja kävin siihen asti kunnes tuo jalka paukahti.

Yksi ohjattu joogatunti ja päivittäinen lyhyt kehonhuolto/jooga kotona.
Nyt oon pitänyt kiinni tuosta tän vuoden tavoitteesta, että yksi joogatunti viikossa, kerran on vain jäänyt välistä! Vielä kun saisi tuon kotonakin tapahtuvan kehonhuollon siihen varttiin päivässä!
Raskausaikanahan tein jokaaamu kehonavailut ja iltaisin vartin mittaisen iltajoogan…

Lenkkejä rattaiden kanssa ainakin se 2-3.
Nää tulis oikeasti tosi helposti, kun jalka vaan kestäis pidempään tuota kävelyä. Rattaiden kanssa lenkkeilyä tulisi helposti just kun olisin menossa kaupunkiin.
Nyt sentään jalat kestää jo ne pienet kävelymatkat mitä tulee kun kuljetaan bussilla pidemmät välit tai kun kierrän korttelin tai kaksi poikaa nukuttaessa päikyille.

1-2 kotitreeniä
Oon saanyt tän suhteen itseäni hieman niskasta kiinni viime aikoina ja aika hyvin tää toteutuu.
Treenien ei tarvi olla pitkiä, ne voi silti olla tehokkaita.
Nää voi toteuttaa kehonpainolla tai muutamilla välineillä joita multa kotoa löytyy, kuten jumppapallo, painoja, gymstick…

Uinti/Vesijuoksu
Tää on jäänyt toteutumattamun iho-ongelmien takia. Muuten pyrkisin viikoittain käymään ja niin, että mentäis koko perhe hallille ja Rikun kanssa vuorotellen käydä uimassa.
Nyt on saatu kyllä ihoa parempaan kuntoon, niin jos pian tulis mentyä.
Postauksen lopussa linkki näihin ihojuttuihin….

Aktiivinen arki!
Lapsen ja perheen kanssa liikkumista ja touhuamista luonnossa ja sisällä.
Taaperot on kyllä usein melko hyviä personal trainereita, kun vaan lähtee heidän touhuihinmukaan. Pulkkamäkeä ylös-alas, jammailua yhdessä, poika ”kahvakuulana” leikkejä, Leo´s leikkimaassa kiipeilyä yms.
Voin sanoa, että meidän arki on ainakin melko aktiivista tuon poikasen kanssa!

Miltä sun treeniviiko näyttää tai miltä haluaisit että se näyttäisi?

Lue myös!

Häpeä, josta luulin päässeeni… (ihojuttuja)

Äidin oma Pilates ja sen tuomat edut synnytyksen jälkeen

Mitä jos liikunta olisikin osana arkea?

Aktiivisuus ja treenit… (aktiivisuusseurannasta)

3 kommenttia

  1. Meri kirjoitti:

    Hyvin paljon samoja juttuja postailet mitä muut bloggaajat…

    • outi kirjoitti:

      Taidat seurailla monia samantyylisiä bloggaajia siis. Monet aiheet pyörivät monissa blogeissa, välillä sattumalta, välillä lukijoiden toiveesta ja välillä apinoiden. Jälkimmäisessä tapauksessa pyrin mainitsemaan idean lähteeni ?
      Tästä unohtuikin mainita miten tää postaus on saanut alkunsa, nyt sekin lisätty, vaikkei suora apinointi ollutkaan ?

  2. Tinde kirjoitti:

    Mun perus vko on: 3x sali, 2x jalkapallo + taaperon kanssa lenkit ja touhut ?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *