Outi Karita

Meidän Juhannus, ensimmäinen perhejuhannus!

Nyt täytyy sanoa, etten parempaa Juhannusta olisi voinut toivoa! Tai voihan sitä aina ruveta miettimään mikä olisi voinut olla vielä paremmin, mutta miksi sellaista miettiä kun on tyytyväinen ja Juhannus on jo takanapäinkin. Musta on vähän hassua valittaa vaikkapa juhannussäästä, eikös se ole niin, että juhannuksena oletettavissa on sadetta ja jos onkin hyvä keli niin sitten on juhannussää pettänyt mukavasti 😀 Mä oon haaveillut mökkijuhannuksesta perheen kanssa, mutta nyt löytyikin tosi kiva tapa viettää Juhannus. Olisihan se mökkeilykin ollut kivaa, sadesäällä kuunnella sateen ropinaa, lukea kirjaa sohvan nurkassa, leikkiä sisällä poitsun kanssa, käydä saunassa, ehkä pulahtamassa, hyvällä säällä ottaa lisäksi aurinkoa, pelata pihapelejä ja syödä ulkona. Ei yhtään hassummalta kuulostaisi.

Ei kuitenkaan yhtään hassumpi ollut myöskään meidän juhannus merellä!

Kun ajatukset mökkijuhannuksesta kariutui  ja kysäisin Rikulta ideoita niin hänpä yllättäen ehdotti risteilyä, jota olin vähän mielessäni miettinyt. Mähän siis innostuin heti ja halusin ehdottomasti Viking Gracelle. Tehtiin pieni risteily Turku-Tukholma välillä. Nyt mä oon jo sanonut, että tästähän voisi tulla ihan juhannusperinne, mutta ei silti välttämättä. Ei sitä tiedä mitä ensi vuonna keksitään ja joskus on ehkä aika sille mökkijuhannuksellekin. Tää oli kuitenkin oikein hyvä valinta vauvaperheelle ja Lukakin viihtyi tosi hyvin matkassa mukana!

Me lähdettiin torstain iltalaivalla ja vietettiin sitten juhannusaatto laivalla. Olisi ollut aika ihana jäädä vielä toiseksikin yöksi, mutta aattoiltana saavuttiin takaisin Turkuun. Torstaina kun mentiin laivaan ja laiva lähti siinä vasta yhdeksän aikaan illalla niin päätettiin ihan pysytellä hytissä. Hytissä oli tarpeeksi ihmeteltävää Lukalle ensimmäiselle illalla. Muutenkin oli  jo normaali nukkumaanmenoaika niin ei sitä viitsinyt sitten sekoittaa ennen yöunia pojan päätä heti koko laivalla. Meillä oli vähän isompi parivuoteellinen hytti ja mähän ilmoitin etten muunalaiseen hyttiin enää suostukaan, heh. Tää oli tosi hyvä hytti kyllä vauvaperhettäkin ajatellen. Mahtui poika temmeltämään lattialla ja tosi hyvin viihtyi ikkunalla katsellen maisemia. Saatiin nukkua perhepedissä ja sekin sujui tosi hyvin! Oikeastaan pitkästä aikaa oli vähän rauhallisempi yö, liekö laivan keinunta ja tasainen hurina auttaneet.

Juhannusaatto päästiin aloittamaan sitten laivan ihanalla buffetaamiaisella ja siitä kun tultiin hyttiin ja poika otti pienet torkut niin oli ihana itsekin mennä vielä hetkeksi sänkyyn. Siinä tuli mieleen vaan, että onpa ihanaa kun ei ole kotihommia ympärillä! Tätä samaa ajattelin myöhemmin päivällä kun Luka nukkui pidempiä päikkäreitä rattaissa, Riku kävi oluella ja mä istuin kahvilassa latten ja kirjojen parissa, rustailin päiväkirjaa ja lueskelin kirjaa. I-HA-NAA!!!

Me myös shoppailtiin, äidilleja pojalle löytyi kummallekin ostettavaa ja isimiehellekin konjakkia. Gracella on Victoria´s Secret, josta mä olin päättänyt käydä uusimassa alushousuvalikoimaani, siljalla olis taas desigual ja ehkä onkin ihan hyvä, ettei ne ole samalla laivalla, heh. Silmänympärysvoide oli liavalla ihan reilusti halvempaa ja se olikinjuuri päässyt loppumaan. Ja hei, tuo fazerin turkinpippurisuklaa, voihan NAM!!! Lukalle ostettiin sitten kesävaatesettiä. Tosimonesta ihastelemastani vaatteesta ei ollut kokoja Lukalle ja yksi muumien kesähattu jäi nakuttamaan, mistähän löytäisin…

Käytiin tottakai lasten leikkihuoneessa. Gracella oli kiva tuo Ville Viikingin Adventure Land, joka ilmeisesti on aina kesäisin auki tuolla conferenssitiloissa. Siellä oli eri ikäisille leikkihuoneita ja me nyt tietty käytiin vauvojen leikkihuoneessa. Meillä oli sekä Manducan reppu mukana että kaantoliina, mutta taidetaan kummatkin tykätä enemmän liinasta, sillä välillä poitsu oliisällä javälillä mulla kannossa liinassa. Jokatapauksessa kantoväline mukana reissussa oli kätevä!

Iltapäivästä käytiin sitten buffassa taas täydentämässä masuja. Gracella on myös mun mielestä ihan parhaat ruuat mitä laivabuffissa on tullut syötyä, vähän kaikkea erilaisempaa ruokaa. Niinja jos joku miettii niin Lukalle oli omia eväitä mukana ja buffasta suurinta herkkua Lukalle oli mansikat!

Välillä kuljeskeltiin ympäri laivaa ja välillä letkoteltiin hytissä ja katseltiin maisemia. Grace on tosi kiva laiva, jolla olisi mielellään yöpynyt vielä toisenkin yön!

Toinen yö laivalla olisi ollut kiva, niin, että olisi voinut aamulla vasta aamiaisen jälkeen lähteä laivasta, mutta mukavasti meen Juhannus tästäkin jatkui. Mentiin ystäväperheen luo Raisioon yöksi ja itseasiassa Lukan kummien luo ja heidän nuorimmainen taas on meidän kuumityttö. Juhannusaattonakin venyi pojan yöunille meny, kun oltiin sitten maissa perillä ja eihän sitä heti malta unille. Vähän mietitytti miten yö mahtaa mennä kun nukuttiin isolla ilmatäytteisellä patjalla, Luka nukkui ekan pätkänsä vaunukopassa patjan vieressä, mutta sitten loppuyö meni meidän välissä ihan senkin takia kun nukahdettiin kummatkin pojan kanssa hänen yösyöttöönsä. Hyvin poikakin sai nukuttua ilmpatjalla mun ja Rikun välissä ja taas oli viimeaikaisiin öihin verrattuna rauhaisa yö!

Juhannuspäivää vietettiin sitten Raisiossa ja käytiin ennen kotiinlähtöä Raision ystisperheen kanssa Naantalissa ja syötiin siinä rannassa ihan parhaat vohvelit! Suosittelen! Jädeä oltiin ajateltu ulkosalla, mutta oli niin vilpoisa tuuli, että sisätilat houkutteli enemmän . On tuo Naantali vaan ihana ja kaunis paikka, oikein kesäkaupunki!

Lauantaina sitten oltiin alkuillasta kotona, grillailtiin ja rentoiltiin. Nyt ei poitsunkaan yöunet venyneet ja taas nukuttiin suht rauhaisa yö. Nyt sunnuntai rauhaisaa kotoilua, en tiedä käydäänkö jossain, mutta ilman suunnitelmia mennään 🙂

Meidän perhe kyllä nautti Juhannuksesta!
Lukan eka Juhannus
Meidän eka Juhannus oman lapsen kanssa
=
Ihan paras Juhannus

Miten teillä Juhannus mennyt?

Lue myös
Bucket list kesälle ja loppuvuodelle
IG
@outikarita

1. andra kirjoitti:

Olipas kiva postaus! Satuitko katsomaan oliko sitä kesähattua muumikaupassa?